Seriesöndag: The Unwritten, vol 2

theunwritten2Till skillnad från ”Locke & Key” så var Mike Caryes & Peter Gross ”The Unwritten” en serie jag föll för direkt. En supernördig, metalitterär serie med skräckinslag? Hur skulle jag inte kunna gilla!

I det andra albumet, ”Inside Man”, har Tommy Taylor stora problem. Efter händelserna i det första albumet så har han inte bara blivit okänd och hatad bland tidigare fans, han har också hamnat i fängelset. Men det finns ljus i mörkret även för Tommy. Han har några allierade kvar, som hjälper honom att inse att hans roll i den senaste tidens händelser är ännu större än han har anat.

Jag är ju som sagt väldigt förtjust i de metalitterära inslagen i ”The Unwritten”. De är inte bara en nördig feature, utan grunden som hela historien vilar på. I detta andra album går metanivån ännu djupare än i den första, inte minst när Tommy och hans kompanjoner dras in i den mycket instabila litterära värld som ”Jud Süss” utgör.

Allra bäst är dock inte Tommys historia, utan epilogen. Jag vet inte riktigt om jag kan förklara hur otroligt roligt (och lite tragiskt) det är med en skurk som fängslats i en Nalle Puh-värld, där han tvingas spela rollen som Mr. Bun. Som svär och härjar och gör allt för att försöka fly den idylliska sagoskogen fylld av talande djur i gulliga kläder.Om jag inte redan var övertygad om seriens storhet så skulle epilogen garanterat ha gjort susen.

Mike Carey & Peter Gross – The Unwritten, vol 2: Inside Man (Vertigo, 2010)

One comment

Kommentera

