Seriesöndag: Locke & Key, vol 2

headgamesEfter att ha läst första delen av Joe Hills och Gabriel Rodriguez skräckserie ”Locke & Key” var jag positiv, men inte helt såld. Potentialen jag anade fick mig dock att läsa vidare. Något jag är glad för, då denna potential infrias med råge redan i det andra albumet.

I det andra albumet, med under titeln ”Head Games”, får vi lära känna de tre syskonen Locke lite bättre. De försöker hantera sorgen efter sin fars död på olika sätt, vissa bättre än andra. Yngsta brodern Bode är besatt av att ta reda på alla hemligheter som Keyhouse ruvar på. Han hittar en nyckel som visar sig kunna öppna människors sinnen – bokstavligt talat – och som storebror Tyler ser som en chans att komma ikapp med skolarbetet. Men syskonen lär sig snart att det kan vara farligt att mixtra med sina egna huvuden, särskilt när man råkar tillhöra en så hemlighetsfull familj som Locke.

bodesheadJag var inte odelat förtjust i Rodriguez tecknarstil när jag läste det första albumet. Men i det andra albumet får hans förmåga verkligen plats att glänsa. Det är blodigt och färgglatt, bisarrt och vackert, på en och samma gång. Exemplet till höger (som visar hur det ser ut i Bodes huvud) tillhör favorithelsidorna.
Jag gillar också att det större sammanhanget, som vi bara anar i det första albumet, här får större utrymme. Inte minst får vi se mycket av den mystiske Dodge, den ovetande familjens nemesis.

Det andra albumet har gjort mig till ett övertygat Locke & Key-fan. Jag ser redan nu fram emot att få läsa nästa album och ta reda på vilken nyckel som kommer att stå i centrum för det.

Joe Hill & Gabriel Rodriguez – Locke & Key vol 2: Head Games (IDW, 2012)

5 comments

  1. Jag gillade också den här mycket bättre än ettan. Älskar planschbilderna i slutet! Ska alldeles snart börja på trean, är väldigt nyfiken!

  2. Jag har låtit serien gå mig förbi. Även på din blogg… Men nu blev jag lite nyfiken… Särskilt då det är ett tag sedan jag läste en serie av något slag… Hm, hm. (; (:

Kommentera

