Death by books imminent

Jag utlovade för några veckor sen ett inlägg om hur det går för mig att läsa ikapp de där boktravarna som hotar att ta över lägenheten. Hur det går? Sådär, kan vi säga.

Följande boktravar, som jag på ett livsfarligt sätt har placerat ovanpå en hög bokhylla precis bredvid min sovplats, utgör bara hälften av mina olästa böcker:
IMG_20130315_155503

Det känns på något sätt som att de olästa böckerna bara blir fler och fler, trots att jag tycker att jag köper väldigt få (= ca 2-3 i månaden) böcker nu för tiden. Jag vet inte om jag ska skylla på marsfloden av recex som väller in, på bibliotekslånen jag läser istället för mina egna böcker eller bara på min egen envisa vägran att införa köpstopp.
I vilket fall känns det bara som en fråga om tid innan någon av boktravarna ovan kommer att attackera mig när jag sover. De lär gå samman och göra revolution snart om jag inte börjar ägna min tid åt dem.

Hur ser det ut för er? Riskerar ni också death by books eller har ni hittat en balans i antalet köpta böcker vis antalet lästa böcker?

8 comments

  1. Min boksituation var ungefär som din, med tillägget att mammas utrensning fick mig att tre lördagar på rad bära hem flera kassar med böcker som var mina. Vet du hur lite plats jag hade för dessa!? Efter en omorganisation och knökande med rent våld har jag faktiskt fått in alla (den balanserande högen på nattduksbordet låtsas jag inte om) men nu är det stopp vad gäller nytt. Hur länge det nu håller… Men, men.

    1. Jag fick hem flera kartonger av mina gamla böcker (mest ungdoms) av mina föräldrar när de flyttade från hus till lägenhet för ett år sen. De får fortfarande INTE plats i hyllorna, men jag vill inte heller slänga dem. Har ställt några få utvalda favoriter i hyllorna, resten får fortsätta vara nerpackat.

  2. Nej, nej, det där är helt fel tillvägagångssätt! Om bokhögarna istället placeras på golvet kan man stapla mycket högre innan det blir livsfarligt! Det betyder också att man får plats med mer innan den kritiska punkten nås. Dessutom kan man diskret puffa in ett antal högar under sängen, och då är det ju nästan som om de inte fanns alls — vilket betyder att man kan starta några högar till på lämpligt ställe. :) Jag är helt oförbätterlig på den här punkten, som du förstår. I alla fall har jag börjat lära mig att skänka bort enstaka böcker som jag inte tror jag kommer läsa igen, vilket lättar situationen något. Men crazy book lady har jag varit hela mitt liv och kommer så att förbli…

    1. Ovanpå bokhyllor är ju enda stället jag kan ha boktravar på utan att de blir välta av katterna! Den här traven huserade förut i en fönsterbräda, men den åkte i golvet ett antal gånger … Alltid mitt i natten, när katterna ville leka och jag ville sova.
      Jag har blivit bättre på att faktiskt rensa bort böcker jag inte vill ha kvar. Om jag vet med mig att jag aldrig mer kommer att öppna boken frivilligt så åker den ut. Eller så får den följa med till nästa bokbloggarmiddag och bli bortbytt. :)

      1. Jag har en vän vars katt hoppar upp på bokhyllorna, så där är ingenting utom räckhåll för kattbus. Det ser helt otroligt ut när katten, till synes helt utan ansträngning, hoppar rakt upp till översta hyllan på en Billy! För egen del är risken att jag snubblar på böckerna, vilket händer då och då… :)

        1. Mina tjockiskatter skulle aldrig kunna hoppa upp ovanpå en Billy, som tur är. Däremot har de en hylla som de får hoppa upp på och som är en storfavorit. Där lägger jag aldrig några böcker. :)

Kommentera

