Porträtt av författaren som kvinna född 1936

septemberDet börjar med en kvinna i en sjukhussäng. En kvinna som är döende, alltför ung och långt ifrån färdig med livet. Hur hamnade hon egentligen här? Hon skulle ju ut i världen, skriva, älska och lämna avtryck – inte tyna bort i en sjukhussäng efter ett liv fyllt av kompromisser.

”September” är en roman där Kristoffer Leandoer utgått från sin egen mors liv och skrivit en historia som skulle ha kunnat vara hennes. Leandoer påpekar i sitt efterord att han inte har skrivit någon biografi: ”Det här är en roman, en senkommen kärleksförklaring, men framför allt en roman. Porträtt av författaren som kvinna född 1936, kunde den lika gärna ha hetat.”
Jag gillar den utgångspunkten. Att Leandoer skriver om sin mor genom att skriva utifrån sig själv. Att han skapar en roman istället för att försöka återskapa hennes liv.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i romaner som påminner om ”September”. Om smarta kvinnor som har oturen att växa upp under en tid då deras intellekt inte riktigt uppskattas och som kämpar med sin identitet och sitt självförtroende. Den namnlösa kvinna som ”September” handlar om tvingas göra ständiga kompromisser. Hon är den som förväntas rätta sig efter andras behov, efter sin make och deras barn, efter sina egna föräldrar som tycks bli mer krävande ju äldre de blir. Hennes egen karriär hamnar i sista hand, något som gör henne ständigt missnöjd.
Jag gillar att hon får vara en ganska besvärlig kvinna. Att hon får uppföra sig dumt, vantrivas, bråka och protestera. Att hon får vara bitvis nästan odräglig i sitt förakt mot de som inte förstår, de som inte är som hon.

”September” är inte en perfekt roman. Men den är intressant och välskriven, och lämnar en med tankar om alla liv som inte blev som de skulle, som lämnades ofullbordade.

Kristoffer Leandoer – September (Natur & kultur, 2013)

3 comments

  1. Just den här idén hade jag under en period, fast att skriva om min mormor och hennes liv. Hon var 34 när jag föddes (ja, jo jag vet kvinnorna i min släkt har en tendens att agera snabbt), och 59 år när hon dog. Född 1938. Många år grubblade jag hur jag skulle konstruera en rättvis bild av henne, hon hade förtjänat en längre tid i solen. Fast det var ju just det där som du skriver att i September så får man se alla sidorna. Jag kände att världen inte riktigt var redo för det. Fast det var nog mest jag : )
    Idag beställer jag och tonåringen dock hem ditt Sydafrikanska lästips ; P

    1. Det låter som ett intressant liv att skriva om! Jag tror att mitt intresse bottnar i när jag som femtonåring för en skoluppgift intervjuade min farmor om hennes uppväxt och liv och blev helt fascinerad av hur otroligt mycket det skiljt sig från mitt (trots att jag och min farmor var väldigt lika på många sätt). Skulle jag skriva om någons liv någon gång så skulle det vara om hennes. :)

Kommentera

