Ett nytt försök med The Walking Dead

walkinggameJag och ”The Walking Dead” har ett inte helt friktionsfritt förlutet.
Först såg jag första säsongen av tv-serien och tyckte att alla var idioter som förtjänade death by zombie. Sedan läste jag första albumet och tyckte att alla var idioter som förtjänade death by zombie. Plus att jag jag tyckte att 1950-talet borde ringa och be om att få sina sunkiga könsroller tillbaka.
Döm om min förvåning när jag så spelade de fem episoderna av XBLA-spelet ”The Walking Dead” och tyckte att det var riktigt, riktigt bra. Visst, det fanns gott om idioter även där. Men Lee, som är den man spelar, är ungefär tusen gånger mer smart, intressant och lyhörd än sheriff Rick Grimes. I alla fall som jag spelade honom. I och med att allt man väljer att göra (eller inte göra) påverkar hur spelets handling ser ut så kan man faktiskt vara med och välja vilka idioter som dör och vilka som får överleva. Eller om man vill lösa en konflikt genom att dra vapen eller försöka diskutera saker lugnt och sansat. Jag spelade alla episoderna och tycker att spelet hör till förra årets allra bästa (dock inte helt utan fel, som en bitvis mycket klumpig kontroll).

Min kärlek till spelet gjorde att jag bestämde mig för att ge serieversionen en till chans. Det är så många jag känner som verkar älska serien, som tycker att det är det bästa zombierelaterade de någonsin har läst. Jag tänkte att vi kanske började på fel fot, ”The Walking Dead” och jag, för att jag såg tv-serien först. Kanske var jag orättvis i min hårda bedömning?

Album nummer två i ordningen heter ”Miles Behind Us” och som titeln antyder är det alltså dags för sheriffen och hans gäng att röra på sig. Inpressade i en husbil ger de sig iväg på jakt efter mat och en varm, säker plats där de kan tillbringa vintern. Vilket givetvis innebär zombierelaterade problem och människorelaterade problem i mängder.

milesbehindusAlla är fortfarande idioter. Kanske inte ”rida en häst in i en stad full av zombier”-dumma, men likväl dumma. De käbblar om skitsaker precis hela tiden. Jag är medveten om att det är en viktig del av varje god zombiehistoria att visa hur mänskliga relationer påverkas, men till en viss gräns. Här känns det som att det gnälls och bråkas konstant och när zombierna väl dödar någon så har den enbart sig själv att skylla.
Apropå gnäll så stör jag mig på Kirkmans överanvändning av fetad stil i pratbubblorna. Det är användbart då och då för att visa betoning, men han använder det precis hela tiden. irriterande!

Och så är det hela den där grejen med de fortfarande ack så sunkiga könsrollerna. Det är tyvärr ett ganska vanligt inslag i postapokalyptiska romaner i allmänhet att civilisationens undergång = allt kvinnfolk förvandlas till våp helt inkapabla att lyfta ett vapen. Det gör mig … trött. Lika trött som när sunkiga könsroller slentriananvänds i fantasy för att det är ”historiskt korrekt”. Om en författare nu väljer att skriva en serie där ZOMBIER är huvudingrediensen, så känns det lite bisarrt att det som skulle förstöra trovärdigheten är om en kvinna skulle kunna hantera ett skjutvapen (eller en yxa/golfklubba/valfritt tillhygge som kan mosa en zombiehjärna). Blärgh.
Dock vill jag påpeka att spelet är mycket bättre när det gäller den här aspekten. Där finns det med flera kvinnor som är fullt kapabla att döda zombier, och den bästa skytten i hela spelet råkar vara kvinna. Varför skulle det inte kunna se ut så i serien när det bevisligen fungerar alldeles utmärkt i spelet?

Jag stör mig dessutom väldigt mycket på att Kirkmans tendens att para ihop alla karaktärer i mer eller mindre långsökta heterosexuella parrelationer. Glenn, som är en av de karaktärer som jag faktiskt inte hatade i tv-serien, framstår som världens största douchebag som enbart tänker på att ligga. Dubbel-blärgh.

Som ni märker så är jag fortfarande långt ifrån övertygad om den här seriens storhet.
Ni som har läst vidare: Blir det bättre? Börjar karaktärerna uppföra sig smartare? Kliver Rick Grimes någonsin ner från sina höga hästar? Dyker det upp någon kvinnlig karaktär som inte är helt hjälplös? Kommer man någonsin sluta hoppas att zombierna bara ska äta upp alla överlevande så snart som möjligt?
Jag känner att jag på något sätt ändå vill gilla TWD, men är osäker på om det någonsin kommer att hända. Är det någon idé att jag försöker läsa vidare i serien eller ska jag nöja mig med att ivrigt se fram emot nästa ”säsong” av spelet?

Robert Kirkman m.fl – The Walking Dead vol 2: Miles Behind Us (Image comics, 2006)

22 comments

  1. Jag har, möjligen som sista zombieintresserade person i västvärlden, helt nyligen börjat se The Walking Dead och gillar faktiskt mer än jag trodde att jag skulle göra. Förmodligen för att jag läst och hört så mycket negativt och problematiskt att mina förväntningar låg i höjd med fotknölarna per default, ungefär. Men jag tycker det är välgjort och underhållande med läskiga zombier, och som gammal This Life-nörd är det en bonus att Rick Grimes spelas av allas vår Egg. Dock: könsrollerna = SUPERSUNKIGA. Gillar Glenn i tv-serien, trist om han gått igenom douchebagtransformation i albumen. :(

    1. Jag hade en stor crush på Egg en gång i tiden men jag HATAR verkligen Rick Grimes! Ville bara att han skulle dö, dö, dö när jag såg tv-serien (vilket är ett av skälen till att jag bara orkade med en säsong).
      Jag har svårt att komma fram till exakt vad det är med The Walking Dead som rubs me the wrong way. Förutom de sunkiga könsrollerna då, men jag brukar kunna svälja en del sånt om resten är bra. Det är märkligt, för jag tillhör ju egentligen de zombieintresserade och borde rimligtvis gilla det här. Än märkligare är det att jag alltså älskade spelet. Där är iofs Rick Grimes inte med, så det kan ju vara ett starkt skäl … .

  2. Ja det blir bättre, det kommer tjejer som är awesome med, dels en som kommer in och ät totalt awesome och sen en som utveckalas och blir det. För som sagt, helt plötsligt provar hon det där med vapen.
    Dock så tror jag även att i ett land som USA där könsrollerna redan är sunkiga hade en sån situation ökat på könsrollerna till det sämre. Tyvärr.. Jag stör mig betydligt mer på könsrollerna i Metro 2034 där det knappt ens existerar något annat än horor.
    Men jo, i Walking Dead är de dumma i huvudet, könsrollerna är lite tråkiga med vissa undantag, men sen blir det lite bättre.

    1. Skönt att höra! Om tanken är att det ska börja med sunkiga könsroller för att sen utvecklas till det bättre så blir jag genast mer positivt inställd till serien. Trots att alla är dumma i huvudet. :P

      Håller med om att Metro 2034 var smörja på det planet. Blä.

  3. Jag har varit kluven till TWD, för att jag skiter i de flesta av karaktärerna och på grund av sunket. Har ändå läst alla album som har kommit på svenska (utom det senare) för att jag gillar utforskandet av hur lågt folk kan sjunka i extrema situationer, typ. Och den blir bättre med tiden.

    Ang. tv-serien var jag väldigt imponerad av den precis i början, men sedan blev den tråkig på grund av ointressanta, irriterande karaktärer. Andra säsongen var mest blaaaah. Men det är värt att hålla ut, för tredje säsongen är AWESOMENESS. Verkligen!

    1. Jag brukar vanligtvis inte ha så mycket problem med osympatiska karaktärer. Jag tror faktiskt att jag skulle föredra om överlevarna vore opportunistiska kannibalistiska psykopater, för då skulle de åtminstone vara lite intressanta.
      Nu är ni flera som vittnar om att serien blir bättre med tiden, så det känns som att jag borde läsa några album till. Tur att de finns på biblioteket!

  4. Har länge funderat på att se serien, men när jag läste första albumet kände jag åxå lite…men va? Det här skulle Alice i Resident Evil att vilja skriva en bok om Zombiefeminism. Själv har jag en fjortonåring som är totalt inriktad på att hon galant skulle klara en zombieapokalyps. (Hon siktar iaf och träffar bra med gevär enligt hennes farfar ha,ha.) Överhuvudtaget har jag ogillat genren tills jag fallit offer för påverkan (mest tonåringen) och känner just det här att som vanligt säger skräckgenren så mkt om hur lågt vi kan sjunka som människor. Så jag kan stå ut med goredetaljerna, men inte kvinnor som måste räddas av en riddare.

    1. Jag förstod inte alls hajpen när jag läste första albumet. Och jag gillar goredetaljerna, men kände inte att de vägde upp för allt jag störde mig på. bra att det verkar som att det blir bättre längre fram i serien iaf.
      Och go fjortonåringen! Klart hon skulle klara sig galant! :)

  5. Hmmm, Walking Dead… Alltså, jag har verkligen inte något emot zombier, och visst måste jag se den här tv-serien — någon gång. Jag har första säsongen på dvd hemma sedan länge, men det har liksom inte blivit av att jag tittat. Samma sak med seriealbumen, jag har tummat på dem flera gånger i affärer men inte känt att det varit rätt läge. Delvis handlar det om att med en så stor hype som det är kring WD, så är det lätt att tveka för att jag tror att jag kommer att bli besviken. Sedan har jag hört en del mindre positiva omdömen, och dina bekräftar dem. Kanske dataspelet vore rätt ände att börja i? :)

    1. Det är svårt det där med hype. Lätt att man blir besviken när alla andra verkligen tokhyllar något. Fast spelet tycker jag verkligen att du ska prova på, det är grymt bra!

  6. Jag har bara sett tv-serien och bara en bit in i andra säsongen då jag inte stod ut längre. Då kanske jag inte borde försöka mig på serien heller. Däremot är jag väldigt sugen på spelet och kommer nog testa det någon gång när jag har tid.

    1. Jag gav upp efter första säsongen, och av det jag har hört om andra så ångrar jag mig inte … Spelet är verkligen bra! Jag var lite skeptisk innan jag provade på det, men blev mycket positivt överraskad.

  7. Jag spelade precis första episoden i spelet igår kväll! Grymt bra spel hittills. Gillar att människorna är människor. Och att alla val gör mig lite nervös, för ofta är de väldigt avgörande. Jag gillar både tv-serien och den tecknade serien också, men spelet är absolut på en hel annan nivå. Serien blir INTE bättre på det sätt du vill att den ska bli.

    1. Jag gillar också att man känner sig så utsatt i skräcksituationerna i spelet också. Att det handlar mer om att undvika och värja sig än att sätta coola headshots.
      Awww, damn it. Betyder det att alla fortsätter uppföra sig som idioter i serien, alltså?

      1. Jag tycker att det har sin charm att de beter sig som idioter ;) Speciellt i tv-serien börjar man ju fundera över hur man själv hade betett sig om man tillhört Ricks grupp. Hade man börjat bekymra sig över hans ledarskap? När? Och vad skulle man göra åt det? Sonen tycker jag är som mest intressant i serietidningen, däremot.

      2. (I spelet råkar jag ibland svara fel! Precis som man skulle ha gjort i verkligheten, antar jag, när man måste svara på svåra frågor direkt. Sedan går jag runt och ångrar mig och håller tummarna för att ingen minns… Men misstänker samtidigt att jag knappast kommer att komma undan så lätt!)

          1. Clementine ger mig ångest! Spelade precis igenom episod 2 och skäms som ett djur inför henne. Om jag får så dåligt samvete inför vad ett påhittat barn i ett spel tvingas uppleva så hoppas hoppas hoppas jag att inga barn finns i närheten av mig om det skulle bli apokalyps på riktigt.

            1. Telltale Games har verkligen lyckats med Clementine! Hon ger en dåligt samvete, men samtidigt så märkte jag att det bara tog någon episod innan Lee gjorde precis ALLT för henne. Vilket är en väldigt bra drivkraft för att spela vidare.

  8. Har bara sett 1 1/2 säsong av tv-serien. Är inte så jätteförtjust i zombies p.g.a. äckelfaktorn. Dessutom är verkligen könsrollerna urmodiga. Men jag tänkte köpa första seriealbumet. Jag gillar tecknaren. Tyvärr annan tecknare som jag inte gillar alls i de senare albumen.

Kommentera

