Animalled

zoocityLauren Beuekes ”Zoo City” var en av de böcker som verkligen lockade mig när jag fick nys om The Humble E-book Bundle i höstas. Sydafrikansk urban fantasy? Med mängder av märkliga djur? Count me in!

Zinzi December har ett mörkt förflutet och en sengångare, Sloth. Hon bor i den del av Johannesburg som kallas Zoo City, där alla invånare är s.k ”Animalled” och har varsitt djur som påminnelse för de grova brott de begått. De har också mer eller mindre användbara förmågor, som hänger ihop med deras djur.
Zinzis förmåga är att hitta förlorade saker. Bilnycklar, vigselringar och liknande saker som betyder mycket för dess ägare. Av princip undviker hon att leta efter saknade personer, då det brukar medföra så mycket problem. Men så får hon i uppdrag att söka efter en försvunnen popstjärna, ett jobberbjudande så välbetalt att hon bara inte kan tacka nej. Trots att det medför mycket större problem än hon någonsin kunnat ana.

Beukes urban fantasy-Johannesburg är en helt fantastisk miljö att läsa om. Det är skitigt, farligt och fullt av enorma kontraster. Jag gillar hela konceptet med ”the Animalled” och de olika förmågorna. Jag är särskilt förtjust i alla backstorykapitel med tidningsartiklar, e-mail, beskrivningar av dokumentärfilmer osv. där dessa fenomen beskrivs och analyseras på global nivå. Som hur hierarkierna i fängelserna påverkats, när det blir allt viktigare att ha ett coolt djur (läs: ej fjäril) för att få respekt.

Själva storyn är ganska enkel. Zinzi går in i rollen som nyfken journalist (vilket faktiskt var hennes jobb pre Sloth) som gräver efter sanningen och på vägen blir hopplöst intrasslad i det brott hon försöker lösa. Om det inte vore för att Zinzi är en sådan antihjälte hade simpelheten i storyn faktiskt kunnat bli lite tråkig.
Men miljöerna och själv urban fantasy-inslagen räddar boken från att bli en dussinroman. Det känns på ett sätt ganska illa att jag blev så entusiastisk över att läsa en urban fantasy-bok som inte utspelar sig i Europa eller Nordamerika. Det borde ju finnas fler fantastikböcker som inte utspelar sig i samma gamla London-miljöer och tunnelbanesystem, right? Synd bara att jag är så usel på att hitta dem (”Who fears Death” av Nnedi Okorafor står på min att-läsa-lista, men jag tar tacksamt emot fler förslag).

”Zoo City” känns som en frisk fläkt i urban fantasy-sammanhang. Den rekommenderas för folk som blivit trötta på att läsa om samma gamla vampyrerintriger i stadsmiljö. Och för de som tycker att en bok bara blir bättre av att ha med en tjurig mungo i en viktig roll.

Lauren Beukes – Zoo City (Angry Robot, 2010)

9 comments

    1. Det här är bara den andra boken från bundlen jag läser så jag skyndar ganska långsamt jag också. ;) Börja med någon av Links novellsamlingar annars, de är väldigt lättlästa och underhållande!

  1. Jag håller med om det du skriver att man så lätt läser om (överhuvudtaget berättelser) Urban Fantasy som utspelar sig i västerländska områden. Särskilt kan jag hålla med om din slutkläm om vampyrer i stadsmiljö. Överhuvudtaget är jag less på hela romance meets fantasy/SF-konceptet. Jag är inte helt oromantiskt lagd, jag brukar av princip läsa så mkt vampyrlitteratur som jag har möjlighet, men……..det finns gränser. Varför måste det alltid sluta på samma tråkiga sätt. (Då menar jag kläm in en kärlekshistoria av princip som alla intressantare, enligt mig, genrer.)

    1. Jag är också sjukt less på romancevampyrerna. De har tagit över hela urban fantasy-genren och kväver den med sina perfekta anleten och obehagliga stalkertendenser. Bah. Och jag håller med om att det är alldeles för många böcker som känns som att de innehåller En Obligatorisk Kärlekshistoria. Som om det inte finns andra teman att skriva om som känns minst lika viktiga och långt mindre uttjatade.

  2. Den är tyckte jag också om, men jag anser att hennes debutroman Moxyland är ännu bättre, så den är ett hett tips! ;) Och jag tänker definitivt slänga mig över hennes tredje roman när den kommer ut senare i år.

Kommentera

