Den Episka WoT-omläsningen, del 1

eyeoftheworldRedan när jag började läsa om WoT (för tredje gången, kanske jag ska tillägga) bestämde jag mig för att inte recensera böckerna. Det blir helt enkelt för mycket. Istället hade jag tänkt skriva några ganska spoilersfyllda samlingsinlägg där jag reflekterar över några böcker åt gången, över WoT i allmänhet och över sånt som jag lagt märke till lite extra den här gången. Fördelen med omläsningar är ju att hitta nya saker i texten, något som Robert Jordans böcker lämpar sig ovanligt väl för. Inte minst för att han har en tendens att låta en karaktär dyka upp i en liten biroll och sen vara borta i tre böcker för att sen återvända på ett sätt som är sjukt viktigt för berättelsen.

WoT-omgång 1 bestod av ”The Eye of the World” (bok 1), ”The Great Hunt” (bok 2) och ”The Dragon Reborn” (bok 3).

thegreathuntNågot jag verkligen reagerade på när jag läste om de tre första böckerna är hur mycket som händer. Saker som jag hade fått för mig skulle hända mycket senare – som portalstenarna och Seanchan – dyker upp väldigt tidigt i berättelsen. Förmodligen har de senare böckernas notoriska seghet fått mig att glömma att de första böckerna inte bara innehåller en massa action utan också en hel del utmärkt skrivna passager (som ”flicker”-scenen och Accepted-testen).

Favoritkaraktärer i de första tre böckerna:
Loial (den stora boknörden), Verin aka the tricksiest Aes Sedai, Hopper och fr.om bok 3 även Mat.

Jag minns att jag gillade Min väldigt mycket när jag läste böckerna första gången. Numera orkar jag inte riktigt med någon av powerpuffpinglorna (Nynaeve, Egwene, Elayne och Min, som väl är lite av en d’Artagnan till deras musketörer) och deras idiotiska äventyr. De går mig på nerverna alla fyra. Även om Min och Nynaeve gör det i mindre utsträckning än E & E, som bara irriterar mig med sin själviskhet och arrogans.

dragonrebornFörsta gången jag läste böckerna listade jag ut vilka Rands föräldrar var långt innan han själv gjorde det. Min dåvarande pojkvän anklagade mig för att ha tjuvläst spoilers (eftersom han själv inte hade någon aning innan det avslöjades i böckerna), men det är faktiskt ganska uppenbart redan tidigt i böckerna. Mycket osubtil foreshadowing.

Jag gillar att man får veta så lite om the Forsaken i de första böckerna. Några namn, några rykten, en massa spekulationer. En bra taktik av Jordan för att få dem att verka både skrämmande och mystiska. Synd bara att flera av dem inte riktigt når upp till badassförväntningarna (*host* Lanfear *host*).

Jag får se hur många böcker jag orkar läsa om innan jag går vidare till de jag inte läst. Men i fjärde boken ska vi till Aiel-öknen och det vill jag ju inte missa. Onwards!

Hur går det för er andra som funderat på att läsa om WoT? Har ni kommit igång ännu?

13 comments

  1. Powerpuffpinglorna…!! hahahaha! Varsin färg har de ju också.
    Jag har ännu inte börjat läsa om men blir nu duktigt sugen på att göra det. Jag har alldeles för många böcker jag ”borde” läsa just nu och känner för att strunta i allt det och återuppleva Jordan.

  2. ”Synd bara att flera av dem inte riktigt når upp till badassförväntningarna (*host* Lanfear *host*).”

    Men eller hur!

    När jag har läst ut nuvarande icke-WOT-bok (eh) ska jag ge mig på nr 5.

  3. Allt detta snack om WoT får till och med mig att bli sugen! Har bara läst de första två, men jag gjorde det enorma misstaget att lyssna som ljudbok… Kass uppläsare gjorde inte upplevelsen speciellt bra, och jag avfärdade böcker snabbt. Nu kanske det är dags att göra om, göra rätt?

    1. Att få folk sugan på WoT är precis vad jag hoppats på! :)
      Jag lyssnar själv aldrig på ljudböcker, men förstår att det inte är särskilt underhållande med kassa uppläsare … Om du bestämmer dig för att läsa hela bokserien så vill jag varna för att vissa böcker är VÄLDIGT sega, men att det blir bättre igen. Så att du inte gör som jag och ger upp när det är som segast.

Kommentera

