Honor among thieves

ficktjuvenSusan Trinder är dotter till en mörderska och uppväxt bland tjuvar och småskojare. En dag dyker Gentleman, en skoningslös bedragare, upp med en plan som han behöver Susans hjälp för att genomföra. Han har fått upp ögonen för en förmögen ung kvinna, Maud, som bor isolerat på landet med sin morbror. Tanken är att Susan ska ta anställning som Mauds jungfru och övertyga henne om Gentlemans kärlek. Men saker och ting är inte som de verkar och Susan inser snart att hon är indragen i planer långt mer diaboliska än hon någonsin kunnat ana.

Sarah Waters ”Ficktjuven” är en gotisk kärleksroman med en twist. Eller flera twistar, varav vissa är ganska oväntade och väl genomförda.
Utan att avslöja alltför mycket vad twistarna går ut på så kan jag berätta att boken är indelad i tre delar. Jag gillade den första delen, som känns som en ganska straight forward gotisk roman med en galen kvinna på vinden och allt. Den andra delen är den jag gillar bäst. Waters skiftar perspekiv och narrativ totalt trots att hon delvis berättar samma historia. Det är mycket snyggt gjort och mycket väl genomfört.

Under den tredje delen tyckte jag att romanen spårade ur en aning. upplösningen kändes lite väl enkelt, men samtidigt lite fånig. För mycket melodrama för min smak, vilket kan tyckas lite paradoxalt då melodrama är en mycket vanlig ingrediens i gotiska romaner. Men vissa saker kändes helt enkelt lite för osannolika. Och vissa karaktärer visade sig så irriterande att jag bara ville ge dem en smäll på käften.
Som vanligt var jag också missnöjd med slutet. men det känns mer regel än undantag, så det är snart ingen idé att ens nämna saken längre.

I jämförelse med de romaner jag tidigare har läst av Waters (”Nattvakten”,”Kyssa sammet” och ”Främlingen i huset”) så gjorde mig ”Ficktjuven” faktiskt en aning besviken. Det känns som att boken inte riktigt nådde den höga standard som jag blivit bortskämd med när det gäller Waters böcker. Men, det är ändå ett klart läsvärt – och bitvis briljant – stycke roman.

Apropå Waters andra romaner förresten, borde det inte vara dags för henne att komma ut med något nytt snart? Eller är det enbart önsketänkande från min sida? Helena, har du någon inside information att dela med dig av på den fronten?

Sarah Waters – Ficktjuven (Natur & Kultur, 2004)

9 comments

  1. Jag har faktiskt lite inside (tja…) info men detta kräver nästan ett eget inlägg. Återkommer i eftermiddag! (Haha, det är tydligen inte bara Sara och Mats som kör med teasertisdag…)

    Håller förresten med om att Fingersmith inte är riktigt lika bra som de mer gotiskt betonade romanerna.

    1. Yay för inside info! :)
      Jag har faktiskt inte läst Affinity ännu, men det känns som att jag har gott om tid att hinna läsa den innan nästa bok kommer ut. Har hört mycket olika omdömen om den, så det ska bli intressant att se hur mycket jag själv kommer att gilla.

  2. fast jag älskade den här! det var iofs det första jag läste. en uppenbarelse. nu är dock little stranger favoriten …

    1. Min första Waters var Nattvakten och jag älskade den! Jag misstänker att det är lätt att bli lite partisk beroende på i vilken ordning hennes böcker läses. Men hennes lägstanivå är ju mycket hög, så även de böcker som inte är hennes bästa är ju mycket bra!

  3. Än så länge är Nattvakten min favorit av Waters, den är underbar, men denna har jag inte hunnit läsa än (trots att jag köpte den för massor med år sedan). Det ska bli kul.

Kommentera

