Märkligt men fantastiskt

errantryAlla som är trötta på mitt stjärnögda hyllande av Elizabeth Hand gör nog bäst i att sluta läsa redan nu. Den här recensionen av hennes senaste novellsamling ”Errantry” kommer nämligen innehålla otillbörliga mängder superlativ, något som verkar ofrånkomligt när jag skriver om Hands böcker.

Novellerna i ”Errantry” rör sig i gränsmarkerna mellan fantastik och något som kanske inte direkt är realism, men besläktat. Där verkligheten tar slut och något annat, odefinierat, tar vid finner vi Hands novellkaraktärer. Som i inledande ”The Maiden Flight of McCauley’s Bellerophon” där protagonisten dras in i ett projekt som går ut på att försöka återskapa en miniatyrversion av en mycket bisarr och till synes helt osannolik flygmaskin. Eller ”Near Zennor”, där en man efter sin hustrus död reser till Cornwall för att ta reda på vad som egentligen hände henne där när hon var ung. Eller ”Uncle Lou”, om en excentrisk man som visar sig bära på en mycket stor hemlighet.
Det är mystiskt, märkligt och alldeles beroendeframkallande välskrivet.

Det är symptomatiskt på något sätt att den novell jag tyckte var svagast i samlingen är den som är renodlad fantastik, ”The Return of the Fire Witch”. Det blir lite för mycket i den här novellen. För flummigt, för märkligt. Och det skriver jag som någon som inte räds fantasy med häxor och magier det minsta. Det är som att Hands noveller gör sig bäst när de om inte står stadigt så åtminstone snuddar med tårna vid något slags konkret verklighet.

Jag blev överraskande glad över att få återvända till Kamensic i titelnovellen. ”Black Light” är inte min favorit bland Hand-romaner, men jag är verkligen förtjust i miljön den utspelar sig i. Och som den nörd jag är kan jag ju inte annat än att älska alla metalitterära kopplingar mellan den romanen och den här novellen. Vivian sällar sig till den ständigt växande raden av uppfuckade, nerknarkade Handska protagonister som leds av allas vår Cass Neary. Klart man gillar.

Både ”Errantry” och novellsamlingen ”Saffron & Brimstone” är utmärkta utgångspunkter för den som är nyfiken på Elizabeth Hands författarskap. Eller den som helt enkelt är sugen på att läsa en samling märkliga, men helt fantastiska noveller.

Elizabeth Hand – Errantry: Strange Stories (Small Beer Press, 2012)

12 comments

  1. Har inte så mycket mer att säga än ÅÅÅH!!!!! Själv publicerade jag min recension idag av Waking the Moon och använde mestadels superlativ jag med. Helt omöjligt att göra annat :D

    1. Heeelt omöjligt! Jag har faktiskt inte läst någonting hand skrivit som inte varit superbra, jag börjar misstänka att hon inte är kabapel att skriva mediokra böcker. :)

      1. Det tackar jag hjärtligast för! Skriver upp det i mitt dokument ”Författare jag vill läsa”! (: (; Bäst att påminna sig på så många ställen man kan ^^

        1. Jag försöker lägga till böcker i to-read-hyllan på Goodreads för att minnas, men den innehåller ju alltid mer än hundra böcker så det är inte helt lätt att hitta där. :)

          1. Ja – men precis! Jag har bara klickat i några där för att jag har insett att jag kanske aldrig kommer kunna sålla i längden. ^^ Men, men. Alla sätt är väl bra? (;

Kommentera

