The Wheel of Time Reread

För alla er andra som har tänkt att ni ska läsa om ”Wheel of Time” (helt eller delvis) inför den sista boken har jag ett tips: The Wheel of Time Reread hos tor.com! En utmärkt genomgång av böckerna, några kapitel i taget, tillsammans med mycket intressanta och ofta roliga kommentarer.
Leigh Butler är inte enbart otroligt genre-savvy och en begåvad skribent, många av hennes kommentarer är sådant jag själv har tänkt när jag har läst böckerna. Som att Mat uppför sig som en puckad karaktär i en b-skräckis i första boken. Ni vet, den där snubben som går ner i källaren utan ficklampa eller vapen när han hör konstiga ljud. Man vill örfila upp honom, men låter honom hållas bara för att man vet att han så småningom kommer att bli rätt så badass.

En liten varning: inläggen är totalt proppfulla av spoilers! De är tänkta för omläsare, och därför finns det massor av referenser till saker som händer i senare böcker, kommentarer om foreshadowing (“Battles interest me,” Mat said.), spekulationer och konspirationsteorier. Perfekt för omläsare med andra ord, men inget för den som läser böckerna för första gången. Själv blev jag så road av att läsa genomgången av första boken att jag bestämde mig för att läsa även andra boken, innan jag hoppar till bok 11. Vi får se hur det här slutar …

Kommentera

