Seriesöndag: Locke & Key

lockekey”Locke & Key” tillhör de där serierna som jag tänkt börja läsa i evigheter, men av någon anledning har det aldrig blivit av. Joe Hills och Gabriel Rodriguez skräckserie har blivit omskriven och tillslut tog nyfikenheten överhanden och jag köpte det första albumet, ”Welcome to Lovecraft”.

Familjen Locke flyttar tillbaka till familjegodset Keyhouse efter det brutala mordet på pappan i familjen. Keyhouse är beläget i Lovecraft, Massachusetts,och är ett hus fullt av hemligheter och dolda rum. Här finns stora krafter begravda som väntar på sin chans att släppas ut i världen. Och mitt i allt befinner sig familjen Locke, fortfarande lamslagna av sorg efter fadern.

”Locke & Key” känns som en skräckserie med potential. Det första albumet handlar mycket om att etablera familjens historia, de olika karaktärernas personligheter och förhållanden till varandra. Ibland är jag inte helt med på noterna, som när det gäller mördaren. Men jag gillar att vi redan i det första albumet får ana större sammanhang som lurar i bakgrunden och som jag är väldigt nyfiken på hur de ska komma att utvecklas. Potential, som sagt.

Jag hade till en början lite problem med Rodriguez tecknarstil, då många av hans karaktärer ser så märkliga, nästan bisarra, ut. Men efter ett tag vande jag mig och kom att gilla det bisarra. Det passar stämningen i boken. Och miljöerna, särskilt Keyhouse, är fantastiska.

Är det någon som har läst längre in i serien som vet om potentialen uppfylls? (och som kan berätta om det på ett spoilerfritt sätt?) För i så fall kommer jag garanterat fortsätta att läsa.

Joe Hill & Gabriel Rodriguez – Locke & Key, vol 1: Welcome to Lovecraft (IDW, 2012)

5 comments

  1. Svar: JA! Den uppfylls! Redan i volym två blir det mycket bättre, och volym tre är kick-ass. Fyran är lite plattare (men har sina stunder) och i femman lyfter det igen. Ser MYCKET fram emot sista volymen. Ettan växer också ju mer man får backstoryn på plats.

Kommentera

