It’s a Fae, Fae, Fae, Fae World

warfortheoaksFör någon månad sen recenserade jag Lee Carrolls ”Black Swan Rising” här i bloggen och uttryckte min besvikelse. Jag tyckte att den intressanta berättelsen slarvades bort med en klyschig vampyrromans och önskade mig mer fokus på fae i amerikansk tappning. Mindre romance, mer urban fantasy, med andra ord.

Såhär i efterhand kan jag känna att jag borde ha struntat i Lee Carroll och istället gått direkt på en bok som anses vara en av de första urban fantasy-romanerna, Emma Bulls ”War for the Oaks”. Även här handlar det om en ung kvinna i amerikansk storstadsmiljö, Minneapolis istället för New York. Eddi McCandry har det rätt tufft. Inte nog med att det precis tagit slut med pojkvännen, hennes band håller dessutom på att splittras. och Eddi som inte vill annat än att slå igenom som rocksångerska och gitarrist. Men hennes liv blir än mer komplicerat när hon dras in i en uråldrig strid mellan olika fraktioner av fae.

”War for the Oaks” är en oerhört underhållande roman. Bulls tolkning av fae känns rolig och gedigen på samma gång. Jag gillar att Eddi känns som en självständig person som ifrågasätter sin roll i faekriget snarare än ett mähä som bara dras med och imponeras av allt hon ser. Hon kämpar. Hon ställer krav. Hon bryter mot reglerna. Och – något jag verkligen gillar – hon berättar dessutom allt för sin bästa vän istället för att gå runt och smussla i en hel bok.
Det är märkligt att det är så mycket i Bulls roman som känns nytt och fräscht trots att detta alltså är en av de böcker som startade hela urban fantasy-vågen. Hon lyckas t.o.m få ett triangeldrama (typ) att kännas intressant istället för det vanliga obligatoriska inslaget. Inga tråkiga romancevampyrer så långt ögat når (även om det finns en karaktär som uppvisar klara vibbar, minus det där med blodsugandet och ”jag kan döda dig när som helst” då).

Minneapolis framstår som en lagom ruffig och nergången stad, med slitna rockklubbar, snö och risiga lägenheter. En perfekt miljö att ställa i kontrast mot det magiska inslagen med andra ord. Den enda gången jag tänker på att boken kom ut 1987 är egentligen när den coola rockbruden Eddi ska klä upp sig och väljer vita jeans och volangblus som outfit. Men det är mest fint. Åttiotalet i ett nötskal.

Jag har egentligen inget mer att säga om den här boken är att den är väldigt bra. Och att den borde vara obligatorisk läsning för alla som gillar urban fantasy (och dessutom för alla fellow Lost Girl-fans)!

Emma Bull – War for the Oaks (Orb, 2001)

12 comments

  1. Ooh, tack för tipset! Nu vägrar jag iofs hårdnackat/dumdristigt styr ge upp hoppet helt om Lee Carroll, men detta låter onekligen bättre.

      1. Det finns ju onekligen potential i Carroll-böckerna. Om bara de kan hålla sig borta från vampyrklichéerna så kan det bli riktigt bra… Men ja, läs! Tror att du skulle gilla!

Kommentera

