Tidens hjul skall åter rulla

Ibland är det både livsfarligt och bra att hänga på Twitter. Idag blev jag exempelvis så smittad av all entusiasm inför släppet av ”A Memory of Light”, sista delen i den episka fantasybokserien Wheel of Time (eller WoT som jag kommer skriva i fortsättningen), att jag bestämde mig för att läsa klart bokserien. Jag har tidigare läst till och med den tionde boken, vilket var den näst sista boken som skrevs av Robert Jordan själv. Jag har alltså inte läst någon av de fyra sista böckerna i bokserien, men har hört att de blev mycket bättre när Brandon Sanderson tog vid (efter Jordans död).

Jag tänkte börja med en omläsning av ”The Eye of the World”, den första boken i serien. Det är ungefär 15 år sen sist, så jag kände att det var läge att fräscha upp minnet en aning. Men jag tänker inte läsa om hela serien. Dels tror jag att ni bloggläsare skulle ledsna om jag bara skrev om WoT i några månader, dels skulle förmodligen jag ledsna själv som jag gjorde sist jag läste böckerna. En enda omläsning alltså, och sedan ska jag läsa sammanfattningar på nätet för brinnande livet innan det är dags för de fyra sista böckerna.

Någon annan som tänkt göra samma sak som jag nu när serien äntligen är avslutad efter 23 år?

10 comments

  1. Tänk att den äntligen är avslutad. Då kanske man skulle läsa slutet… Jag började läsa de första böckerna, jag tror det var 1994 eller 1995 då första och andra boken (på svenska, alltså volym 1 uppdelad i två), fanns att köpa på bokrea det året. Sedan fick jag tredje boken (alltså första halvan av bok två) strax därefter. När jag insåg att varje bok skulle bli två på engelska och att jag kommit ikapp den svenska översättningen övergick jag raskt till att köpa och läsa på engelska istället. Om jag minns rätt läste jag den engelska bok 1 till och med bok 8, The Path of Daggers. Sedan var det (enligt Wikipedia) ett glapp till nästa bok kom ut, år 2000. Då tog det stopp för mig med läsningen.

    Jag köpte dock Winter’s Heart så småningom, i inbunden form till och med, men jag läste den aldrig, för då hade det gått ytterligare något eller några år, vill jag minnas (jag köpte inte boken förrän lite senare), och jag hade helt kommit av mig med läsningen. Alla dessa namn! Och hade väl också, ärligt talat, tröttnat på den där evighetsserien och att det tog sådan tid där det inte hände något vidare mycket. Så jag gav upp.

    Ändå införskaffade jag Knife of Dreams, bok 11, när jag hittade den på second hand för bara något år sedan. Som om serien ändå på något vis lockar…?

    Så när jag nu ändå lagt så mycket tid på den (även om det var länge sedan), och om de fyra sista böckerna nu är bättre, kanske det vore något att avsluta, att läsa klart… För att se hur det går, om inte annat.

    1. Jag började också läsa böckerna på svenska, men bytte till svenska av precis samma skäl som du. Det blev ju otroligt många böcker om man hade fortsatt på svenska!
      Jag har faktiskt aldrig köpt någon WoT-bok själv. Jag hade två pojkvänner efter varandra som båda var stora WoT-fans, så jag kunde låna deras böcker. :)
      Men det är verkligen en sådan där bokserie som det kan kännas trögt att ta sig in i igen. Så många namn, så många sidointriger, så många ord som betyder något på old tongue (heter det så?) som man helt har glömt bort …

      Jag har hört att de sista böckerna ska vara riktigt bra, så jag ska ge dem en ärlig chans. Dessutom vill jag ju också veta hur det går för Rand och de andra!

  2. Jag ska nog göra precis som du – läsa om första och sen försöka läsa glimtar och sammanfattningar här och där. För när jag läste den här serien (90-talet tror jag…) så var det nog den bästa fantasyn jag läst. Jag läste också de första 4-5 böckerna på svenska och gick sen över till engelska, och då började jag också köpa dem. Helt uppslukad var jag. Men det krävdes att läsa dem i följd, för när Path of Daggers (eller om det var Winter’s heart) kom hade jag glömt bort massa subplots och glömt vilka alla personer var och tyckte det var segt. Köpte nästa bok också (jo men det var nog Winter’s heart) men läste aldrig den. Har tänkt i många år nu att jag ska läsa om alltihop när serien väl blir avslutad – men det känns mastigt när Sanderson har skrivit hela fyra böcker, så jag tycker du har ett bra förslag här. För Sandersons böcker vill jag läsa allihop. Är det inte så att en del av dem, eller en?, utspelar sig innan resten av WoT sätter igång, en prequel??

    1. Det var ju också så sjukt många subplots i böckerna ett tag att det var omöjligt att hålla reda på dem ens om man läste dem i sträck! Så otroligt många namn att hålla reda på att det till slut blev helt omöjligt … Och då tyckte jag också att det var den bästa fantasyn jag läst när jag började med bokserien.
      Jag fick höra idag att det finns något slags prequel-prolog (?) som hänger ihop med den sista boken. Men kanske det finns fler? Låter väldigt intressant iaf!

  3. Jag läste Mistborn-serien av Brandon Sanderson nu under julen och blev helt fast. Den var riktigt, riktigt bra, så där så jag knappt kunde göra nåt annat än läsa (iofs inte helt ovanligt för mig när det gäller böcker men det finns alltid grader i helvetet som man säger ;)). Kan verkligen rekommendera de böckerna om du inte läst dom förut.

    Ivf, jag har inte läst nån bok i WoT men har hört flera säga att de sista böckerna är riktigt bra och efter att ha läst Mistborn så tror jag helt på det. Blir nästan lite sugen att läsa serien bara därför. Skulle ju inte ha nåt problem med att inte veta vad jag skulle läsa det närmaste halvåret iaf…

    1. Mistborn har funnits med på min mentala läslista ett tag, men jag har ännu inte läst böckerna. Men om jag gillar de sista WoT-böcklerna så lär jag garanterat kasta mig över dem sen. :)

    1. I så fall är det bäst att jag varnar dig redan nu för att böckerna blir riktigt trista och långrandiga där i mitten! Varning, varning! Det var därför jag slutade läsa en gång i tiden.

Kommentera

