Stjärnlöst

fulldark”Full Dark, No Stars” är en novellsamling av Stephen King som i original innehåller tre långnoveller och en kortare (min utgåva innehåller desutom ännu en bonusnovell). Några av novellerna är så långa att de tangerar romanformat. Om det inte vore för att Kingen vore känd för sina tegelstenar skulle exempelvis inledningsnovellen ”1922” med sina 155 sidor kunna passera som en roman.

I ”Full Dark, No Stars” satsar Kingen på psykologisk skräck. Här är det ganska tunnsått med övernaturligheter. Fokus ligger istället på vanliga människor i extrema situationer, ett ämne som Kingen har skrivit om många gånger förr i både romaner och noveller.

”1922” utspelar sig det år novelltiteln syftar på, vid en bondgård i Nebraska. En ganska klassisk mordhistoria där mördaren hemsöks av sitt dåliga samvete i bästa The Telltale Heart-stil. Om det inte vore för att novellen är på tok för lång och omständig hade den varit riktigt bra.

”Big Driver” avskydde jag. King är ju notoriskt dålig på att skriva sexscener (särskilt ur kvinnans synvinkel), och han är inte mycket bättre på att skriva historien om en våldtagen kvinna som ska hämnas. Jag behöver nog inte nämna ännu en gång hur mycket jag HATAR historier som går ut på att det värsta som kan hända en kvinna är att bli våldtagen. Om du också gör det skulle jag nog rekommendera dig att hoppa över just den här novellen helt.

”Fair Extension” är den kortaste novellen i samlingen. Det är en berättelse om hur långt en människa är beredd att gå för att rädda sitt eget liv. Om missunnsamhet. Om avund. Och om den fina gränsen mellan vänskap och hat. Intressant, om än lite väl skissartat för min smak.

”A Good Marriage” är en intressant novell om en kvinna som upptäcker att hennes man har en mycket mörk hemlighet. Intressant därför att den beskriver ett moraliskt dilemma som inte är det lättaste att ta ställning till. Bonuspoäng för nyanserade karaktärer dessutom.

”Under the Weather” heter den bonusnovell som tillkommit i pocketutgåvan. Jag tycker att det är den bästa novellen i hela samlingen. En djupt obehaglig och sorglig historia om att fastna i självförnekelse.

”Full Dark, No Stars” hör inte till Kings bästa novellsamlingar. Den lider av att novellerna är för långa och ofta alltför omständiga. Jag som gillar novellformatet saknar den skärpa och uppfinningsrikedom som är novellens stora styrka.

Stephen King – Full Dark, No Stars (Hodder, 2011)

7 comments

  1. Kan King hålla reda på alla böcker och noveller han skrivit, undrar jag när jag ser ännu en recension. :) Jag läste någonstans att han skrivit 50 böcker och mer än dubbelt så många noveller. Men hur kan kan hålla isär alla historier kan man ju undra?

    Tycker du att några böcker tenderar vara lika eller att han lånar personligheter och karaktärer från sina tidigare verk?

    1. Det skulle inte förvåna mig det minsta om King hade en gigantisk mindmap hemma med alla romaner & noveller inritade. :)
      Speciellt eftersom många av hans karaktärer gör gästspel i andra böcker). På det sättet tenderar ju många av hans böcker vara lika, de utspelar sig i samma värld. Även om monstren är varierade så är de uttryck för samma bakomliggande onda krafter. Jag tycker iofs inte att det är en nackdel, snarare blir det roligare att läsa när det kommer en blinkning till någon bok King skrev för 25 år sen en helt nyskriven bok.

  2. Haha, ja men visst måste King ha en mindmap där hemma. Det är ju bara självklart. Håller med om att detta inte är Kings bästa samling även om jag gillade Fair Extension bäst. Den förskräckliga apan är den otäckaste och bästa King-samlingen. Håller också med om att den här gången förlorade novellerna verkligen på att de var så långa. Kanske är de oavslutade böcker som fick avgå som noveller?

    1. Jag skulle i alla fall ha haft det om jag varit Kingen. :)
      Jag får också känslan av att flera av de här novellerna är romanembryon som inte riktigt hållit för tegelstensformatet. Speciellt de två första.
      Själv tycker jag att Different Seasons är den allra bästa av hans novellsamlingar. Kanske dags för en omläsning av den snart?

  3. Jag älskade den här! Tyckte det var en bra samling, 1922 var faktiskt min favorit. Jag blev fullständigt livrädd av råttorna.. Däremot läste jag den kortare versionen, utan extranovellen. Borde nog försöka få tag i den också känner jag.

Kommentera

