Litterärt nyårslöfte 2012

Dags för utvärdering av årets litterära nyårslöfte. Jag har tidigare år haft tre litterära löften men detta år har jag endast haft ett: att läsa e-böcker. En i månaden var målet.

Hur det har gått?
Sådär, om jag ska vara ärlig. 4 böcker och 7 separata noveller blev resultatet. Detta trots att jag köpte på mig en hel bunt intressanta e-böcker tidigare i höstas. Det är bara att konstatera att jag fortfarande föredrar analoga böcker. Inte minst för att min inställning till olästa böcker verkar fungera enligt devisen ”out of sight, out of mind” vilket gör att jag mycket sällan prioriterar e-böckerna framför de böcker som ligger fysiskt staplade i olästhögen.

Jag tror faktiskt att det får bli bakläxa på det här årets litterära nyårslöfte. Så löftet inför 2013 blir alltså än en gång: att läsa minst en e-bok i månaden. Och jag ska försöka börja med de böcker som redan ligger i surfplattan och väntar.

Hur har det gått med era nyårslöften i år, litterära eller ej? Har ni några inför nästa år?

11 comments

  1. Jag har kunnat hålla mitt litterära nyårslöfte, en bok på tyska i månaden. Jag är stenhård mot mig själv, så jag vågar inte fuska ;) Kör m samma nästa år också. Annars har e-böcker funkat väldigt bra för mig, gillar tillgängligheten på t ex biblioteken.

    1. Det brukar ju vara så, att man är hårdast mot sig själv. :) Önskar att jag själv varit lite hårdare när det gäller det här.
      Tillgängligheten är verkligen fantastisk när det gäller e-böcker! Både när det gäller köp och bibliotekslån.

    1. Jag kom ju i alla fall en bit på vägen. :) Men med tanke på att jag har ca 10 olästa böcker i plattan, så känns det som att jag borde ha kommit liiite längre.
      Jag håller med helt. E-böcker känns som ett bra komplement, men ingen ersättning för de älskade pappersböckerna.

  2. Jag har insett att jag av någon anledning har svårt att läsa e-böcker hemma, där känns det bättre att läsa en ”riktig” bok. Men e-böcker är jättebra t.ex. på t-banan eller bussen på väg till jobbet. Visst kan man ha en pappersbok med sig i väskan, men det känns enklare att läsa på min kindle eller helt enkelt i mobilen när jag trängs bland en massa folk som stressar på morgonen…

    1. Egentligen skulle det ideala vara att ha alla böcker i både pappersformat OCH e-boksformat och ha någon funktion som automatiskt kan uppdatera så långt man har läst. E-boken på tunnelbanan, pappersboken i badkaret osv. Kanske blir det nästa steg i utvecklingen? :)

  3. Jag har aldrig några nyårslöften, däremot brukar jag ha flera utmaningar igång. Vet inte varför, kanske inte känns lika tvingande.. Jag uppfyllde i alla fall de flesta av mina utmaningar men jag tror inte det blir några i år! Jag hade så många förra året och känner att jag behöver bara nöjesläsa lite :)

    1. Nöjesläsning är livsnödvändigt! :)
      Jag brukar undvika utmaningar för det mesta, men en eller två per år brukar kunna slinka med. Och så ett nyårslöfte då. Känns ganska hanterligt.

Kommentera

