Skärvor av en sönderslagen barndom

feliciaDet var ju mycket snack om Felicia Feldts självbiografiska ”Felicia försvann” när den kom ut. Vilket är vanligt när det kommer ut böcker som porträtterar personer som är kända på något sätt, och i synnerhet när porträttet är negativt. Skandalfaktorn drar alltid nyfikna läsare. Särskilt när ämnet är så kontroversiellt om det här; att en av Sveriges största auktoriteter när det gäller barnuppfostran utsatt sitt eget barn för fysisk och psykisk misshandel.

Själv hör jag till de läsare som inte bryr mig alls om vad i en bok som har hänt på riktigt eller ej. Känns det sant när jag läser är det sant för mig. På ett sätt kan jag tycka att det är lite synd att fokus har hamnat så mycket på de självbiografiska inslagen, för Felicia Feldt är en riktigt begåvad författare. De kapitel som handlar om Felicias barndom är otroligt starka. Små, korta scener som skär som knivar. En serie av bilder som utan minsta sentimentalitet målar upp en bild av en otroligt otrygg barndom.

De kapitel som handlar om den vuxna Felicia är inte lika drabbande. Kanske för att hon kan vara ganska svår att sympatisera med. Jag har svårt att svälja hennes enorma kvinnohat och hennes tendens att sätta sin far på piedestal. Men samtidigt gillar jag att hon inte förskönar bilden av sig själv, att hon visar upp alla sina fula känslor utan pardon. Hur hon fortsätter att hata genom alla år trots att det förstör hennes eget liv.
De delar av boken jag gillar minst handlar om Felicias stora kärlek. Det är alldeles för många superlativ för min smak, alldeles för många storvulna känslor. För mycket generisk kärlekshistoria. Jag måste erkänna att jag faktiskt bläddrade förbi några av de här kapitlen för att komma tillbaka till barndomen.

”Felicia försvann” påminner mig en aning om Linda Skugges ”Saker under huden”, även om den inte är riktigt lika bra. Det där oresonliga hatet, och det lite fragmentariska berättandet. Alla sveken, de små och de enorma. Alla mönster som upprepas om och om igen.
Trots att det är en lite ojämn bok var den mycket läsvärd och jag hoppas verkligen att Felicia Feldt kommer att skriva fler (skönlitterära) böcker.

Felicia Feldt – Felicia försvann (Månpocket, 2012)

One comment

Kommentera

