Making Christmas

Jag slår in årets julklappar och det blir tydligt att jag tycker om att ge bort böcker (det tjocka paketet består av tre pocketar):
IMG_1229

Jag insåg också att jag själv kommer att få ungefär så här många böcker i julklapp:
IMG_1232

Lika bra att ta saken i egna händer med andra ord:
IMG_1251

Bonusbild som jag enbart har med för att visa vilken awesome faster jag är (hon som ska få Totoro är alldeles för ung för att läsa bloggar, så ingen risk för spoilers):
IMG_1246

Ska ni ge bort några böcker i julklapp i år? Och kanske ännu viktigare; tror ni att ni kommer att få något av boktomten?

15 comments

  1. Julklappar som jag ger bort brukar alltid vara nästan bara böcker, och jag räknar med att få några själv också. Överhuvudtaget brukar julklapparna i min familj till största delen vara böcker, vilket uppskattas av alla och gör att nivån på presentgivandet blir rätt lagom. Men för att vara på den säkra sidan brukar jag också ordna några bokklappar till mig själv …. :)

    1. Böcker är ju den perfekta julklappen. Smidigt att köpa, lagom pris, lätt att slå in, räcker hur länge som helst. :)
      Tyvärr får jag nästan aldrig böcker själv. Ingen, inte ens min man, har koll på vad jag redan har läst. Jag har iofs önskat mig en specifik bok av honom så det finns en liten chans att jag faktiskt kommer kunna få mer än en bokklapp i år.

  2. Inga bokklappar för mig i år! Min far är den enda som brukar köpa böcker, och i år har vi bestämt att inte ge något till varandra eftersom vi inte firar ihop. Fast jag fick en språktidning av honom, i alla fall :)

    Böcker ger jag aldrig bort. Oklart varför. Hm. Ska tänka på det till nästa år.

  3. Under hela min uppväxt så har jag och min lillebror alltid fått en julklapp att öppna på julaftons morgon och det har alltid varit varsin bok, så att vi skulle ha något att göra under dagen.
    Nu när jag är vuxen får jag nästan aldrig böcker så i år har jag faktiskt köpt ett gäng böcker som jag och min sambo får av tomten! Bland annat ”var är min syster” efter att vi besökt en fin utställning om Sven Nordqvists tecknande för någon vecka sedan :)

    God jul!

  4. Jag handlade julklappar på SF-bokhandeln och English Shop häromdagen, så jag ska ge bort en hel del böcker:

    båda Nene Ormes böcker, ett ”kit” med Iain Banks-böcker, Karin Tidbecks Amatka (till mkt närstående, så den är nästan till mig också), två One Piece-böcker, två Greg (Jeff Kinney), Ved-boken, The Circle (till amerikansk tonåring). Jag har dessutom önskat en HP.bok och en Paolini-bok bok till barnen och så får dom också Hobbiten, i nyöversättningen. Eftersom det här är en förfärlig massa paket så plockade jag bort två böcker så Jagannath och en Perrotta-bok kommer att bli födelsedagsböcker istället.

    Jag vill ge bort Gail Carrigers Soulless också, men de har ingen steampunk på English Bookshop i Stockholm tyvärr, så det blev inget av det.

    Och jag får inte heller många bokklappar, så till mig själv har jag tecknat en julklappsprenumeration på Galago.

    1. Nu känner jag att mitt bokgivande verkligen hamnar i lä. ;) Jag kanske kan skylla på att jag har två personer att ge till som ännu inte är läskunniga (vilket iofs inte hindrar mig från att ändå ge en bok till en av dem …).
      Synd på Soulless! Det är en bra bok att ge bort annars, har själv gett den som (mycket uppskattad) födelsedagspresent.

      1. Jag har nog alldeles för många att ge julklappar. Jag ser nu att jag glömde en Lätt att läsa-bok och en Molly Moon-bok som skulle stått med i listan, det tar liksom aldrig slut. Och jag är väldigt nöjd med övervikten på svenska författare.

        Jag kommer att ge bort Soullessboken i födelsedagspresent istället, mottagaren fyller 12 januari, så jag behöver inte ens vänta särskilt länge och jag tror att den kommer att bli väl mottagen.

  5. Räknar ihop att jag ger bort tio böcker i år. Nere på Konsum ligger ett paket med fyra böcker, från mig till mig, och så råkade jag visst köpa fyra till på Akademibokhandeln i går, baranärjagändåvardärliksom. Om nån annan törs ge mig nån bok i år får vi se, de flesta tycker att det är ganska svårt att köpa böcker till mig. Umf.

    God jul!

    1. (och jag erkänner en en gång att en av böckerna som jag köpte till en mig mycket närstående person köptes för att jag kanske också vill läsa den. kanske.)

      1. Det kan ha hänt att jag flera gånger har gett böcker till min man som jag också har velat läsa. Kanske. ;)
        Och skönt att höra att jag inte är den enda som tar saken i egna händer när det gäller bokklappar. Då vet man ju att man får precis det man önskar sig allra mest också!

  6. Jag ger bort 7 böcker i år, fem bilderböcker till mina fem syskonbarn och två romaner till mor + mormor. Räknar dock inte med att få några böcker själv.

Kommentera

