Sorgebok

änkansbokDet verkar som att det vilar något slags förbannelse över Joyce Carol Oates ”Änkans bok”. Fiktiviter-Helena drabbades av lunginflammation när hon läste boken förra hösten och Dark Places-Helenas dotter råkade ut för samma sak. Och lunginflammation är alltså det som drabbade Joyce Carol Oates make Raymond Smith och som ledde till hans död. Och som denna bok handlar om.

Själv skrev jag ett inlägg för några veckor sen om att jag inte riktigt kunde bestämma mig för om det var en väldigt bra eller en väldigt dålig tidpunkt för mig att läsa ”Änkans bok”. Nej, jag har inte lunginflammation. Men det var upprepade lunginflammationer till följd av en stroke som min pappa dog av för några månader sen. Och att läsa vissa passager i den här boken – som när Joyce sitter och krampaktigt följer makens syresättningsvärden på en monitor – var nästan outhärdligt för mig. Alldeles för mycket igenkänning.
Men jag tror att det faktiskt var rätt tillfälle för mig att läsa boken, trots allt. För det finns något trösterikt att läsa om hur någon annan genomgår sorg när man själv gör det, även om den personen reagerar och hanterar sin situation på ett helt annat sätt. Som när Joyce i boken läser Joan Didions bok om sin makes död – den fantastiska ”Ett år av magiskt tänkande” – och tänker att hon inte är ensam. För övrigt läser min egen mamma Didions bok just nu. Life imitating art ännu en gång, vilket verkar vara oundvikligt när det gäller just den här boken.

Det är svårt för mig att recensera ”Änkans bok” eftersom min läsning av boken var så personlig. Särskilt de första kapitlen, som handlar om Rays sjukhusvistelse och död.
Det är lättare för mig att förhålla mig lite mer objektivt till de senare kapitlen, där Joyce försöker få ihop bitarna av sitt trasiga liv igen. Hur hon kämpar mot ”änkan” som hon har förvandlats till. Hur hon måste tvinga sig själv att äta, att arbeta, att hålla kontakten med sina vänner. Det är intressant att läsa om hur personen Joyce Smith förhåller sig till författaren ”Joyce Carol Oates”. Hur åtskilda dessa två liv är. Precis som Helena och Helena reagerade jag på att Ray tydligen aldrig läste JCOs böcker. Men samtidigt känns det inte helt ofattbart. Med tanke på hur mörka böcker JCO skriver kan jag förstå att hennes make inte ville ta del av det mörkret.

Jag vill egentligen inte jämföra den här boken med Didions två sorgeböcker, om maken och dottern, men det är svårt att inte dra paralleller. På ett litterärt plan föredrar jag Didions böcker som är mer välskrivna, bättre komponerade. Men samtidigt är det svårt att värja sig mot den där vilsenheten som JCO förmedlar, som får henne att tvivla på precis allt. Som tvingar henne att omvärdera allt i hennes liv – och i det gemensamma liv de hade.
Istället för att föredra en bok framför en annan skulle jag snarare råda: läs alla tre. Men förbered dig på en ganska tung läsning, oavsett om du slipper lunginflammation i din närhet eller ej.

Joyce Carol Oates – Änkans bok (Bonnier pocket, 2012)

8 comments

  1. Skrämmande med förbannelsen. Så tungt o sorgligt med din pappa. Litteraturen kan vara en sån vän i hårda stunder, hoppas du får läsa mycket fint. Stor kram

    1. Ja! Knappt så att man vågar rekommendera boken för någon. Men den är fin och var ett bra sällskap. Jag har tänkt den till min mamma sen, men jag tror jag väntar ett år eller så. Kram.

  2. Ja usch, så märkligt och obehagligt hur den här boken påverkar vissa av läsarna, direkt och indirekt. Så ledsen för din skull. Håller med om att Didions böcker förmodligen är bättre rent litterärt (kanske även som någon sorts handbok för sörjande?) men det finns ett slags rå desperation och vilsenhet som verkligen drabbade mig. Och så gillade jag, kanske inte helt otippat, att sorgen ibland tangerade ett skräckuttryck (ödlan i hennes drömmar etc).

    1. Jag blev också väldigt drabbad av JCOs bok, mycket mer än jag trodde att jag skulle bli. Jag hade hört att den skulle vara ganska distansierad, men jag fick inte alls det intrycket. Och jag gillar också, inte helt otippat, det där ödlemonstret.

Kommentera

