Är ett köpstopp verkligen ett köpstopp om man inte bloggar om det?

Till och från är det ganska mycket snack bland bokbloggarna om köpstopp. Vi köper ju oerhört mycket böcker och flera av oss äger – enligt ryktet – hela bokhyllor fulla av olästa böcker.
Själv har jag ett hyllplan för olästa böcker som på senare tid även fått sällskap av en rejäl boktrave. Och ungefär där drar jag gränsen. Den där boktraven vill jag få bort, eller snarare ta mig igenom. Så jag har haft ett helt inofficiellt köpstopp i ungefär två månader nu och ämnar fortsätta i minst någon månad till. För att hinna ikapp. För att slippa drunkna i olästa böcker. Och för att bevisa för mig själv att livet fungerar alldeles utmärkt utan att jag okynnesköper böcker hela tiden.

Har du känt behovet av att införa köpstopp på böcker för att slippa death by books? Eller hör du till de där disciplinerade människorna som aldrig har mer än en handfull olästa böcker hemma?

24 comments

  1. För tillfället väljer jag totalförnekelse hellre än köpstopp — så länge inte de olästa bokhögarna riskerar att rasa samman och krossa mig fortsätter jag… Men visst har jag också långa perioder när jag inte köper någonting, för de olästa böcker jag har hemma räcker alltid till och blir över. I vissa perioder är det ju dessutom svårt att hinna såväl läsa som köpa något, och då kan det bli rätt långa köpstopp utan att jag ens märker det själv. :)

    1. Med tanke på att min ena katt vält min sjukt höga boktrave några gånger så tror jag faktiskt att risken för death by books är ganska hög för mig. ;) Eller åtminstone blåmärken by books.

  2. Jag har många olästa böcker o bokhyllan som bara står och som jag egentligen inte planerar att läsa inom en snar framtid heller. Det finns ju så många nya som måste hinnas med först! ;)
    Men jag har faktiskt börjat låna mycket mer nu än vad jag gjorde tidigare och det fungerar väldigt bra. Då får man en viss tid på sig att läsa dem och man sparar en himla massa pengar samtidigt som man kan hänga med i bokbloggarvärlden.

    1. Jag har förbjudit mig själv att sortera in böckerna i hyllan innan de är lästa, för annars glömmer jag bara bort dem. Därav farligt hög boktrave. ;)
      Det är ju lätt att liksom fastna lite i det där att bara vilja läsa de allra senaste böckerna som bokbloggare. Trots att det redan står en massa intressant hemma och väntar i hyllorna.

  3. Jag har inga som helst hämningar när det gäller att köpa böcker. Och en hylla full av olästa böcker är en riktig skatt :) (Jag tror detta kallas förnekelse.)

    1. Det ÄR ju en riktig skatt. :) Men ibland kan det bli lite väl ohanterligt och opraktiskt med alltför många olästa böcker hemma. Därav inofficiellt köpstopp för mig.

  4. Smart tänkt! och jag är imponerad av att du ändå BARA har ett hyllplan och en extrahög, haha. Jag har uppemot 300 olästa böcker, har ju köpstopp men det fylls ideligen på av recensionsexemplar… skulle också vilja ha bara ett hyllplan, det känns som en lagom mängd!

    1. Ett hyllplan är egentligen helt perfekt. Man har mycket att välja på men det blir aldrig helt överväldigande många böcker. Den där extrahögen däremot, den motsvarar väl nästan ett hyllplan till … Eller gjorde iaf, innan jag började beta av den på allvar.

      1. Okej, det är helt klart mitt mål också, att göra så att jag har ett hyllplan olästa. I dagsläget har jag många, många gånger fler olästa än lästa böcker. Vilket också är fint på sitt sätt, men lite överväldigande.!

        1. Det är fint med många olästa böcker hemma. Men inte om det är så många så att man blir stressad och överväldigad av dåligt samvete, då kan man ju inte uppskatta dem.

  5. Jag hade ett mycket inofficiellt köpstopp från efter bokmässan fram till december ungefär. Inget jag tutade ut, eller ens gjorde stor affär av inför mig själv, försökte bara hålla band på mig själv och läsa ur de egna hyllorna (och bibliotekets). Det gick förvånansvärt bra, men nu har det barkat utför igen. Å andra sidan har vi haft rejäla snöstormar här i södra Finland, så det skadar inte att ha en oläst bok eller hundra i hyllan…

    1. Haha, bokmässan kan verkligen få en att behöva köpstopp! Jag har fortfarande kvar en massa olästa böcker som jag köpte/fick där förra året.
      Jag misstänker att jag skulle klara mig rätt bra på bokfronten även om det blev Day After Tomorrow här. Fast å andra sidan så skulle det ju gå åt rätt mycket böcker till bränsle då … :O

  6. Oj oj, jag är helt kass, försöker att sätta köpstopp titt som tätt, men är otroligt odisciplinerad och faller på tok för ofta för frestelsen.

    ”Men jag skulle ju bara gå inom sf bokhandeln för att köpa en present, var inte mitt fel att ett par böcker slank ner” alternativt ”när jag ändå nu är i England så måste jag pass på, för böcker är så billiga här” eller rätt och slätt ”Jäkla skitdag, idag behöver jag trösta mig med en bok, upps! trillade det med ett par seriealbum också”
    Verkar alltid hitta en ”bara för denna gången” anledning till att (tillfälligt) lyfta köpstoppet.

    Har en liten hög hemma som är tänkt att vara för olästa böcker, sorteras in i bokhyllan görs efter att läsning är avklarad. Nu har högen blivit ett par tre *harkel* kanske fyra stycken (och är oroväckande höga, death by books kan vara nära förestående), så inköp av ny bokhylla måste nog inplaneras.

    Jag är en sådan dålig människa…

    1. Jag har nog bara haft officiellt köpstopp en enda gång. Men då och då får jag perioder när alla olästa böcker i hyllan ger mig dåligt samvete. Och då läser jag ikapp mig i några månader innan jag känner mig redo att köpa nytt igen.
      Haha, jag känner igen alla dina argument väldigt väl! Been there, done that. :)

  7. Jag är omöjlig. Men jag skyller på att det lätt blir så när man jobbar i en veritabel godisbutik. Och jag är väldigt dålig på att läsa ut böcker som inte hugger mig direkt så jag har ett par hyllplan med påbörjade böcker som jag ska ‘läsa ut såsmåningom’. När nu det ska inträffa.

    1. Jag kan tänka mig att det är mycket frestande att hela tiden jobba bland en massa fantastiska böcker. Särskilt när det är lätt att skylla nya bokinköp på att ”man måste hänga med” …

    1. Du har ju också blivit värsta biblioteksstammisen, vilket ju ändå gör att bokhögen inte blir större. *tänker positivt* Och ja, det där med att köpa böcker till andra utan att köpa något till sig själv har visat sig vara väldigt svårt …

  8. Vilken intressant diskussion! Jag har bestämt mig för att undvika köpa böcker. Våra bibliotek är helt enkelt fantastiska. Men detta får förstås följden att jag får vänta på en del böcker jag vill läsa. Men jag tampas istället med dåligt samvete över min stora lånehög. Så mitt dilemma är liknande. Högen fylls ständigt på trots målsättningen att den ska minska. Förnekelse infinner sig så fort jag kliver in på biblioteket.

    1. Jag brukade låna väldigt mycket på biblioteken – och dra på mig hiskeligt stora förseningsavgifter. Vilket ledde till lånestopp för min del, då det kändes som att det i längden blev billigare att köpa böckerna när de kom i pocket … Numera lånar jag igen (påminnelse-sms när lånen är på väg att gå ut är guld värt!), men jag köper fortfarande mycket mer än jag lånar. Jag vill helt enkelt äga böckerna själv, så att jag kan klappa på dem precis när jag vill. :)

  9. Jag tillhör de där odisciplinerade människorna som alltid har för mycket olästa böcker hemma och fortsätter köpa nya ändå. ;) Nej, men jag har försökt sluta stressa upp mig över antalet olästa böcker i hyllan. Jag gillar böcker och har mycket böcker; det är bara att lära sig leva med. :P

Kommentera

