Tre på tre: Bläckdöd

bläckdödDen sista boken i min Tre på tre-utmaning är den avslutande delen i Cornelia Funkes Bläckhjärta-trilogi, ”Bläckdöd”. Det var på håret att jag klarade av utmaningen i tid, då jag väntade med läsningen till de allra sista dagarna i november. Som vanligt vill jag utfärda SPOILERVARNING för hela recensionen för den som inte läst tidigare delar.

I ”Bläckdöd” är vi kvar i den långt från idylliska bläckvärlden tillsammans med Meggie och hennes föräldrar. Ombra styrs numera av Hämplingen, Ormhuvudets synnerligen obehagliga svåger. Tillsammans med Svarte prinsen och de andra gycklarna gömmer sig Meggies familj ute i skogen, drar från plats till plats, och gör så mycket motstånd de bara kan mot Ormhuvudets tyranni. Men problemen i bläckvärlden är på väg att ställas på sin spets. Läsaren som kallar sig för Orfeus har bestämt sig för att skapa om världen efter sin egen vilja och på köpet göra sig av med några personer.

Den tredje boken i trilogin är också den mörkaste. Men visst finns det ljusglimtar i mörkret. ”Bläckdöd” handlar mycket om hopp och om hur vissa historier skriver sig själva.
Redan i förra boken fick Fenoglio, förtattaren till boken, erfara att han inte hade kontroll över vad som händer i bläckvärlden. Hans skapelser får egna liv, tar egna beslut och egna vägar. I den här boken är det Orfeus tur att med hybris och arrogans försöka utöva författarmakt över bläckvärlden. Något som givetvis inte går som han hade tänkt sig.

”Bläckdöd” är som sagt den avslutande delen i Funkes Bläckhjärta-trilogi. Personligen tycker jag att avslutningen blir lite väl prydlig. Visst finns det några lösa trådar (i synnerhet en), men jag hade hoppats på ett slut några nyanser mörkare. Det är ändå en värdig avslutning det här, på en trilogi som alla bokälskare – i synnerhet de lite yngre – borde läsa.

Cornelia Funke – Bläckdöd (Opal, 2011)

3 comments

    1. Den lösa tråden – som jag alltså gillar – är ju (SPOILER) Orfeus som fick ett öppet slut. Jag hade nog önskat mig lite mer sånt, men eftersom hela trilogin är väldigt bra så är jag ändå mycket nöjd. :)

Kommentera

