Fler fantastiska noveller

”Askungeleken” heter den svenska utgåvan av andra halvan av Kelly Links novellsamling ”Pretty Monsters”. Den första halvan heter ”Fel grav” och kom ut i våras.
Jag brukar egentligen inte gilla tilltaget med att dela upp den svenska översättningen av en bok i två delar men här fungerar det ovanligt väl. Dels för att Link skriver noveller som kan läsas separat för den som önskar, dels för att de svenska utgåvorna är snygga och mycket väl översatta.

I den här andra delen av novellsamlingen fortsätter Link att röra sig ledigt mellan olika genrer. Det är lite saga, lite skräck, lite SF och lite urban fantasy. Men det känns trots detta inte det minsta spretigt, då Link har ett tydligt språk och en finurlig humor som skiner igenom i alla novellerna.

Min favoritnovell i den här boken är ”Kommendanten från Abal”, en bitvis ganska sorglig historia om Ozma och hennes krävande mor Zilla. De båda försörjer sig som spåkvinnor och med att binda andar till amuletter, något som blivit högsta mode i staden Abal där de bor. Men efter att modern dödat en man tvingas de lämna staden och sitt gamla liv bakom sig. Men är det verkligen så enkelt?
Jag är också förtjust i ”Monstret”, en mycket underhållande drift med campfire ghost stories och diverse skräckfilmsklichéer.

Ju mer jag läser av Kelly Link desto mer gillar jag hennes noveller. Det är som att de tillsammans bildar en enhet, ett slags brokigt lapptäcke av fantastiska inslag, märkliga monster och högst mänskliga karaktärer. För tillfället håller jag på med hennes debutsamling ”Stranger Things Happen” i e-format, och det kommer garanterat inte vara det sista jag läser av denna författare.

Kelly Link – Askungeleken: Pretty Monsters (X publishing, 2012)

3 comments

  1. De låter definitivt spännande, och utgåvorna är hur snygga som helst. Definitivt något jag måste kolla upp. Sedan måste jag säga att det är skumt… jag sträckläser din blogg, men jag är inte särskilt intresserad av fantasy och sf (fast den rationella eller irrationella delen av mig säger åt mig att vara mer öppensinnad och kolla upp mer), skräck gillar jag – men jag är en total lekman (vilket förvisso är fint, då jag får intressanta tips av denna blogg). Men egentligen är det vi har mest gemensamt de där icke-heteronormativa kärleksberättelserna samt ”litterärt djävla mörker”. Så varför sträckläser jag din blogg? Det måste betyda att den har något speciellt. Jag menar, jag läser knappt bloggar ens.

    1. Det är väldigt spännande! Och roligt och knäppt och lite sorgligt, i en salig blandning.
      Och vad glad jag blir av dina fina ord. Jag tar det som en stor komplimang, att du gillar bloggen så mycket trots att vi ändå verkar ha ganska olika boksmak. :)

Kommentera

