Tillbaka i Fager-land

Det börjar som random Per Hagman-roman: Cornelias mamma tar livet av sig när Cornelia är elva. Efter det blir ingenting sig likt. Och när Cornelia blir tonåring tar ett kringflackande liv vid: alkohol, droger, tillfälliga bekantskaper, fotomodelljobb, europeiska städer, klubbar, rave och sena nätter. Så många inpressade tidsmarkörer att hälften vore nog.
Så håller det på i över 60 sidor. Om det inte vore för den viskande rösten Cornelia hör, den som vill att hon ska öppna porten in till människornas värld, så hade jag inte ens trott att Anders Fager hade skrivit det här.

Som tur är vänder det på sidan 63. Efter den långa, alltför detaljerade och bitvis ganska tråkiga inledningen så kommer romanen igång på allvar. Och vi är tillbaka i lovecraftianska Fager-land. Här finns hemliga konspirationer, ockulta riter och mäktiga gudar som försöker ta sig in i vår värld. Här finns blodigt raseri och obesvarad kärlek.
Fager är bra på att skriva skräck. Han är bra på att kombinera realistisk Stockholmsskildring med överjordiska diemnsioner och mystiska gudar. Han är bra på att skapa den där klaustrofobiska stämningen som är nödvändig för att få skräcken att riktigt kännas i kroppen.

”Jag såg henne idag i receptionen” är en ojämn roman. Bitvis oerhört bra och obehaglig, bitvis lite småtråkig. Den långa inledningen och de historiska tillbakablickarna (som också de lider av ett överflöd av tidsmarkörer) hör till de sämre delarna. Mot slutet blir romanen bättre och bättre, särskilt när vi får följa historien ur flera olika perspektiv.
Att romanen är så ojämn kan nog bitvis förklaras av att det här egentligen inte alls skulle bli en roman från början (något som förklaras i följebrevet till recensionsexemplaret). Det började i en helt annan ände, med en helt annan historia och det är förmodligen för att det har sytts ihop i efterhand som jag tycker att sömmarna skaver.

När Fager är som bäst skriver han skräck av ypperlig kvalitet. Det är bara synd att läsaren behöver traggla sig igenom en ganska seg inledning för att komma fram till de intressanta bitarna.

Anders Fager – Jag såg henne idag i receptionen (Wahlström & Widstrand, 2012)

17 comments

  1. Vad intressant att du tycker såhär! jag hade nog aldrig läst boken om det inte var för att jag ska recensera den i en tidning. Och jag som inte gillar skräck tycker precis tvärtom. Jag tycker skräckbitarna kunde skalas bort eftersom de ändå aldrig riktigt klargörs och att det intressanta är karaktärsskildringen av Cornelia. I sin helhet tycker jag att romanen var ganska dålig och de vaga skräckbitarna gjorde den bara förvirrande och hattig. Däremot funderar jag på att be dig om skräcktips och testa på genren så småningom, men det är jag inte riktigt redo för än…!

    1. Visst känns det lite som att romanen faller sönder i två ganska olika delar? Varav vi gillar varsin del, verkar det som. ;)
      Jag tycker också att karaktärsskildringen av Cornelia är intressant, men mer mot slutet än i inledningen. ”Tio bilder” är enligt mig den bästa delen av hela romanen, och jag hade gärna läst enbart den delen som novell istället.

  2. Jag läste hans novellsamling och tyckte den var lite för mycket just då (bitar av den, för vissa förstod jag nog inte riktigt heller) … Så jag har nog beslutat att jag inte tar mig an den här än på ett tag (blev nyfiken bara för att), för det känns som om jag har en massa bäcker hemma och ännu inte hemma som jag skulle vilja ta mig an mer!

  3. Och jag tyckte både om den här just på grund av sättet den är skriven på. Det är ett snabbt berättartempo.och att vissa saker är inkastade tycker jag bidrar till den surrealistiska värld Cornelia lever i. Det passar henne. Jag tyckte aldrig den blev tråkig av just den anledningen. Fager är inte som andra (svenska) skräckförfattare. Han har verkligen sin egen stil och det är uppfriskande!

    1. Fager har verkligen en egen stil, jag håller med om det. Men jag tycker ändå att romanen var svagare än hans noveller. Spretigheten som funkar så bra i hans novellsamling passar inte riktigt romanformatet.

  4. Spännande med så olika åsikter! Jag är ju skräckfantast och ändå gillade jag första delen av romanen bäst. Jag gillade den andra också, men jag fastnade för skildringen av Cornelias uppväxt just för att det var så mycket tidsmarkörer på så kort tid – det kändes som en extrasnabb tidsmaskin tillbaka genom 90- talet.. Det jag i och för sig gillade mest var beskrivningen av hur Cornelia försvann i lagvrängeriet och advokatbråken, tyckte det var hjärtknipande sorgligt.

    1. Ja, spännande! Det känns onekligen som att de flesta som har läst boken har fastnat för den ena eller den andra halvan. Jag gillar Cornelia som bäst när hon beskrivs utifrån. Som i ”Tio fotografier”, det är nog den del av boken jag gillar allra mest.

  5. Vad hände på sidan sextiotre? Har inte boken framför mig och försöker gissa? Är det då Ville dör? Anders Wjikman torteras ? Det är jättespännande att läsa era synpunkter. Har lyckats skriva en bok som folk gillar eller tycker illa om av väldigt olika skäl, tycks det.

  6. Cornelia är en av de mest intressanta karaktärer på länge, något som verkar smitta av sig också på hennes omgivning. Jag störde mig också till en början, på rappa meningar, men tycker ändå det är viktigt för att hänga med i svängarna sen. Denna växte otroligt på mig, så häftigt att se hur novellerna och romanen bildar en enhet, jag vill bara läsa om och om igen.

    1. Jag gillar också de där att novellerna och romanerna bildar en enhet. Att karaktärer från novellsamlingen dyker upp som bikaraktärer här, att teman går igen. Själv gillade inte Cornelia så mycket i början, men tyckte att hon verkligen växte som karaktär mot slutet av boken.

Kommentera

