Nomadfantasy

Anaché tillhör akkade, ett nomadiskt folk som bor långt upp i norr. De lever ett hårt liv, utsatta för väder, vind och lättvredgade gudars nycker. Samhället är starkt patriarkaliskt uppbyggd och trots att Anaché är dotter till stammens rouk, dess ledare, är hennes frihet begränsad. Särskilt i jämförelse med den älskade brodern Huor.
Men förhållandet till akkades gudar är skört. När balansen upprörs och skapelsegudinnan förargas är det upp till Anaché att försöka återställa balansen – till varje pris.

Maria Turtschaninoffs ”Anaché” är en riktigt välskriven fantasyungdomsroman. Världen känns genuin och spännande. Jag gillar att det känns som att författaren har lagt ner omsorg på varje liten detalj, allt ifrån hur akkades tält är uppbyggda till vad de äter och hur språket ser ut. Särskilt intressant tycker jag att andevärlden är, dit gudarna och djurens andar hör. Det är en värld som både hotar och lockar, och som ligger obehagligt nära den vanliga världen.

Anaché är en protagonist som växer under läsningen. Hon börjar som en egensinnig flicka som helst umgås med sin bror och som skyr alla former av ansvar, särskilt kvinnosysslorna. Men allt eftersom hennes liv blir hårdare tvingas Anaché växa upp och göra svåra val. Och även om jag som läsare anar hur det kommer att sluta så är det mycket intressant att få följa henne på vägen.

Jag önskar att jag hade kunnat läsa ”Anaché” när jag var i yngre tonåren. Det här är exakt den typ av bok som jag älskade när jag var i den åldern; spännande, lite läskigt och med en stark kvinnlig huvudkaraktär. Men eftersom tidsresor (tyvärr) inte finns att tillgå, så får jag nöja mig med att rekommendera ”Anaché” till er. Läs!

Maria Turtschaninoff – Anaché: myter från Akkade (Schildts & Söderströms, 2012)

2 comments

Kommentera

