Seriesöndag: Seriefilmatiseringar

Som en bonus denna Seriesöndag har jag skrivit ihop en högst subjektiv guide till något jag både hatar och älskar: filmatiseringar av serier och graphic novels. De senaste femton åren har antalet seriefilmatiseringar exploderat och med tanke på The Avengers enorma framgångar lär inte intresset för genren minska än på ett tag. Eftersom det finns ungefär hur många filmer som helst som baseras på serier så har jag bara gjort ett urval där jag tänkte tipsa – och varna – om filmer.

Jag tänkte börja med några av mina favoriter bland seriefilmatiseringar. De flesta favoriterna är inte baserade på superhjälteserier, då de filmatiseringarna har en tendens att bli lite väl actionstinna och platta för min smak. Ovan nämnda The Avengers (2012) är förvisso actionstinn in absurdum, men det är också en välskriven, välregisserad och otroligt underhållande film. En favorit bland just superhjälteserierna.
Ghost World (2001) är en annan favorit bland seriefilmatiseringar. Trots att filmen skiljer sig ganska mycket från Daniel Clowes serieroman, så tycker jag att seriens själva kärna finns med. Och Thora Birch är inget annat än fantastisk i rollen som Enid.

Usla seriefilmatiseringar finns det tyvärr gott om. De flesta är harmlöst fåniga, men det finns en del filmer vars uselhet provocerar fram stor aggression hos serienördar som yours truly.
En av dessa är Daredevil (2003). Ben Affleck skulle kunna vara den minst trovärdiga snubbe som någonsin iklätt sig superhjältetrikåer. Och Jennifer Garners horribla tolkning av min stenhårda favoritninja Elektra gjorde att jag fortfarande inte kan se skådisen utan att bli omotiverat arg.
En annan värdelös filmatisering är Constantine (2005), som är baserad på serien Hellblazer som jag skrev om förra seriesöndagen. Mitt hat mot denna filmatisering beror helt och hållet på att de låtit John Constantine – denne blonde, brittiske, slitna gamla punkare – spelas av Keanu fucking Reeves. Det finns inga ord som kan beskriva hur fel den rollbesättningen är.
Den uslaste av alla usla seriefilmatiseringar är så dålig att den fick mig att nästan ragequitta filmen och helt sonika lämna biosalongen. Judge Dredd (1995) är skrattretande. Den går emot precis allt som serien står för och är närmast att betrakta som ett karaktärsmord av den Judge Dredd själv. Det går en ny filmatisering, Dredd 3D, på bio just nu som har fått mycket bättre kritik. Eftersom jag avskyr 3D så väntar jag ivrigt på att den ska komma ut på dvd.

Jag har skrivit ganska mycket om serieskaparen Alan Moore, som hör till mina favoriter. Flera av hans serier har blivit filmatiserade, med skiftande resultat. Moore själv avskyr alla filmatiseringarna som gjorts, utan undantag. From Hell (2001) hör till de sämre. Watchmen (2009) gjorde mig besviken, den kändes lite ytlig och förenklad. Däremot är jag väldigt förtjust i V for Vendetta (2005) som jag tycker lyckades fånga känslan i Moores dystopiska serieroman samtidigt som den är visuellt tilltalande Ett filmtips som dessutom ligger rätt i tiden, då det är femte november imorgon.

Det här är bara en bråkdel av alla seriefilmatiseringar som finns. Men förhoppningsvis har ni fått några tips – och varningar – om filmer baserade på serier. Och vem vet, det kanske kommer dyka upp fler seriesöndagar och fler inlägg om seriefilmatiseringar i framtiden.

17 comments

  1. Det känns mycket lättare att komma på dåliga filmatiseringar av serier än sådana som blivit lyckade. Jag gillade inte ens the Avengers, som alla andra har hyllat så mycket… Men V för vendetta håller jag med om var bra! From hell tyckte jag bara var trist, trots att det föreföll som att alla förutsättningar fanns för att den skulle bli bra. Och apropå Jennifer Garner, har du sett filmen som heter Elektra? Om hon inte funkar så bra i Daredevil, så är det ingenting mot den här. Bara urtråkigt…

    1. Jag vet många som inte gillade Avengers. Jag gillade tokmycket, och inte bara pga Joss Whedon. Jag tyckte att han hade fångat det roliga och storslagna med superhjälteserier, det som gjorde att jag läste så mycket sånt när jag var yngre. Plus: awesome Hulk. :D

      Har du sett V for Vendetta? Den är mycket bättre än From hell!
      Och nej, jag har inte sett Elektra. Som tur är. Daredevil var så dålig att det gjorde ont,så jag kan bara gissa hur jobbigt det skulle vara att se den filmen …

      1. Jag som trodde jag var den enda som var anti-Avengers :) fast hulken var bra i den, och även att Iron man var med (och Iron man-filmerna gillar jag!). Men jag vet inte, på något sätt blir jag så kritisk mot superhjältar när de spelas av riktiga människor iförda trikåer. Det fungerar så mycket bättre i tecknad form…

        1. Haha, nä jag vet många som inte gillar. Bland annat en av de jag såg filmen med på bio. :) Och jag gillar första Iron Man, men inte andra. Och Captain America var en riktigt positiv överraskning!

  2. Jag vill mörda Keanu Reaves för att han spelade John Constantine. Han har ju två miner. Har inte sett den, kan omöjligt tänka mig att den är något att ha. De flesta som du räknar upp har jag inte sett. Det räcker med vad jag hört om dem. Jag vill inte se mina hjältar förstörda, som Daredevil (älskar bara kärlekshistorien mellan honom och Elektra i originoalet) eller Jugde Dredd (snälla, ett av de bästa sammansättningarna av politisk satir action och fantastik lyckas man koka ner till en snutjävel med hjälm som ska rensa ett hus på knarkare och gangsters. Jag vill inte se den nya Dreddfilmen. Inte ens på dvd, och då gillade jag ändå indonesiska The Raid på samma tema). Måste dock hålla med dig om V for Vendetta. Jag är rätt förtjust i den och det är ju inte populärt bland Moor-purister. Jag och min son hade filmvecka under hans lov nu nyligen och han tyckte att det var den bästa filmen. Själv blir jag nästan gråtfärdig – jag blir bara nästan gråtfärdig, jag är ju kille ;-) – under vissa scener, särskilt i slutet. Oerhört gripande. Men originalet är ju så jävla bra också… Väldigt nöjd med att ha fört vidare en anarkistisk hjälte i en berättelse som är lite känslomässigt mogen och ändå spännande till min son.
    Tyvärr har jag inte sett Ghostworld som jag kan tänka mig var bra. Avengers var förstås årets överraskning. Det är nog åratal sedan jag faktiskt var så oförställt glad när jag gick ut från en film. Det gjorde inte saken sämre att det satt ett tjejgäng i ett hörn av lokalen som skrattade, hurrade och klappade på precis rätt ställen. (Sådant kan ju vara irriterande men här gav det mig bara en känsla av gemenskap)

    1. Ah, vi verkar ha samma smak när det gäller seriefilmatiseringar. Fast jag har ju varit dum nog att se de där usla filmatiseringarna som du har undvikit – med rätta! Båda Constantine och Judge Dredd är filmer som jag inte ens kan nämna utan att bli agiterad.
      Vad fantastiskt fint att du introducerat V for Vendetta för din son! Det är aldrig för tidigt att introducera barnen för bra film och serier. :)

      Åh, tack för påminnelsen om The Raid förresten! Min bror pratade sig varm om den filmen sist jag träffade honom, men jag lyckades glömma bort titeln helt. Vi pratade faktiskt om den i sammanhang med Judge Dredd också (som han introducerade mig för en gång i tiden, apropå vad jag skrev ovan). :)

      1. ”Fast jag har ju varit dum nog att se de där usla filmatiseringarna som du har undvikit”

        He, vi som undviker skulle inte ha någon som varnade oss om ingen varit biomartyr före oss…

  3. Blev ”tvingad” att se Daredevil en nyårsdag ute i en stuga i skogen men valde någonstans i mitten att gå ut i köket och ta ALL disk istället för att se klart. Så illa var det. (Och så stod de andra inte ut med mig när jag satt och hånskrattade hela tiden, men det är en annan historia…)

Kommentera

