Seriesöndag: Alena

Alena trivs inte i den snobbiga internatskolan där hon tvingas gå. Hon mobbas av de populära tjejerna i lacrosselaget och tycks inte passa in alls. Kuratorn lägger sig i hela tiden och försöker få Alena att prata om Josefin, hennes bästa vän som dog för ett år sen. Saken är bara den att den döda Josefin inte lämnar sin bästis i fred – och att hon dessutom gör allt för att få Alena att slå tillbaka mot mobbarna.

Kim W. Andersson slog igenom med serien ”Love Hurts”, som bl.a gick i tidningen Nemi innan den kom ut i albumformat. De underhållande och ibland ganska makabra historierna i kombination med Anderssons snygga tecknarstil gjorde albumet till en fröjd att läsa. I ”Alena” tar Andersson konceptet skräckromantiska historier med en twist och utvecklar det. Han får chansen att gå mer på djupet, något som är både bra och dåligt.

Både Alena och Josefin är intressanta karaktärer, men tyvärr känns flera av bikaraktärerna ganska platta. Lacrossetjejen Filippa inte minst. Hon är en typisk ”snygg, elak, mobbande blondin” av den typen man har stött på i varenda high school-rulle sen 1980-talet (och det är svårt att inte jämföra henne med den betydligt mer nyanserade Ida i ”Cirkeln” och ”Eld”).

Tecknarstilen är som vanligt oklanderlig. Jag tycker att Andersson är som allra bäst i de mer blodiga delarna. Han har förmågan att få splatter att bli vackert och jag kommer på mig själv med att hoppas på extra blodiga scener bara därför.

Jag är också mycket förtjust i twisten på slutet. Den vill jag inte berätta mer om än så, men jag rekommenderar ”Alena” till alla som gillar splattriga skräckhistorier i internatmiljö. Ja, det förekommer skoluniformer. Dränkta i blod. Enough said.

Kim W. Andersson – Alena (Kolik förlag, 2011)

5 comments

  1. ”Han har förmågan att få splatter att bli vackert och jag kommer på mig själv med att hoppas på extra blodiga scener bara därför.”

    Du har öga för vad som är givande här i livet…

Kommentera

