I förfall

Luna går runt i sitt förfallna familjehem, ett hem som stinker av blod och skämt kött. Systern Stella, den fasta punkten i livet, är bortrest och någonstans i huset ligger Lunas far och hon döda. Vi får följa med i Lunas febriga och förvirrade sinne medan hon tar oss genom huset, rum för rum, och genom en historia där det är långt ifrån klart vad som är sanning eller ej.

Jag har skrivit flera gånger om hur mycket jag gillar greppet med opålitliga berättare, om det används på rätt sätt. Elisabeth Östnäs ”Feberflickan” är ett perfekt exempel på hur bra – och skrämmande – en berättelse kan bli om greppet förvaltas väl.
Det är tydligt från första början att det inte går att lita på det Luna berättar. Hon förvanskar, byter samtalsämne, motsäger sig själv. Men hon gör det med vansinnets isklara logik. Och det är i luckorna mellan vad som berättas och vad som bara antyds som berättelsens kärna finns.

”Feberflickan” är en tät, hallucinatorisk och bitvis mycket skrämmande läsuppelvelse. Östnäs miljöbeskrivningar är tunga av både gotiskt förfall och symbolik. Jag blir påmind både om Shirley Jacksons mästerliga ”We Have Always Lived in the Castle” och Christine Falkenland när hon är som allra bäst. Inte minst känns det korta formatet och den minst sagt komplicerade kroppsligheten falkenlandska, utan att för den delen känns som något slags kopia.

”Feberflickan” är, enligt mig, en av årets allra bästa svenska böcker. Läs!

Elisabeth Östnäs – Feberflickan (Columbi publishing, 2012)

16 comments

  1. men jösses brudar! vilken entusiasm! jag blir alldeles rörd:)
    Och jag älskar WHALITC och tänkte på den när jag skrev, hehe. Falkenland har jag ännu icke läst, men det får ju bli av nu, känner jag.

          1. Varför låta det stanna där? Det kanske är dags att kontakta Patent- och Registreringsverket – ”Siv Habegär Andersson, at your service ;)”

Kommentera

