Läget

Sara BE har gjort lägesrapporten, jag snodde Vildvittras modifierade variant.

Senaste böckerna jag läste: Jag läste ut ”Bläckmagi” igår, andra delen i Cornelia Funkes Bläckhjärta-trilogin. Den var faktiskt lite bättre än första delen. Lite mörkare, lite dystrare. Jättebra!

Böcker jag läser just nu: Jag håller på med Kelly Links ”Askungeleken”. har bara läst första novellen än så länge, men den fick mig att fnissa förtjust.

Böcker jag ser fram emot: Jag har ju precis läst en av de böcker jag sett fram mest emot i år. Men okej, jag ser mycket fram emot ”Berättelser från Engelsfors”.

Senaste filmerna jag såg: I helgen såg jag fyra filmer pga orkade inte göra så mycket annat:
Prometheus – Gjorde mig mest förbannad. Visst var den snygg, men helt idiotisk. Och full med logiska luckor i stil med att en person kan springa omkring efter att hens magmuskler blivit avskurna.
Dark Shadows – Jag tycker att Tim Burton har blivit stadigt sämre de senaste åren, men den här filmen var faktiskt riktigt kul. Lite tramsig, men det hör till. Johnny Depp borde göra fler tragikomiska roller.
In time – Dystopisk action med Justin Timberlake. Gillade grundidén och den politiska tonen. Tyvärr lite väl förutsägbart och tillrättalagt.
Rare exports – Rolig och lagom läbbig finsk skräckfilm där den riktiga tomten grävs fram ur ett berg och ger sig på omgivningen. Älskar kombinationen humor och skräck så det här var helt i min smak. Stort plus för Lovecraft-vibbarna man fick av tomtemonstret!

Filmer jag ser fram emot: Får man säga Bilbo eller är man astråkig då? Jag säger Bilbo. Och så ser jag fram emot att se Dredd på DVD utan 3D-tvång.

Senaste teveserierna jag såg: Just nu kollar jag och maken på senaste avsnitten av Doctor Who, Sons of Anarchy säsong 5 och så har vi precis börjat kolla på Treme.

Teveserier jag längtar efter: American Horror Story: Asylum! Min pepp är oändligt stor. Jag gillade första säsongen, trots viss tramsighet, men den nya säsongen verkar bli så oändligt mycket bättre och läskigare.

Musik jag lyssnar på just nu: Just i detta nu lyssnar jag på Hammock. Mycket bra tentapluggmusik (och det är vad jag alltså egentligen ägnar kvällen åt) som påminner en hel del om Sigur Ros. Annars gillar jag verkligen Bat for Lashes nya.

Musik jag ser fram emot: Band of Horses-spelningen 9 november. Kommer att bli finfint!

5 comments

Kommentera

