Kontrast-rapporten

Jag har en dödslinje för ett grupparbete snart, så jag har egentligen inte alls tid att skriva kongressrapport från Kontrast 2012. Men om jag inte gör det snart kommer det aldrig bli av, så here it goes:

Jag var osäker in i det sista på om jag verkligen skulle orka gå på kongressen. Den här hösten har varit oerhört tung och jag har varit tvungen att ställa in ungefär alla planer jag har haft den senaste tiden. Men jag beslöt mig för gå så mycket jag orkade, trots allt, och det är jag glad för.

Jag hann med en hel del spännande programpunkter trots att jag bara var där på fredagen och halva lördagen:

Fantastikbloggar – Mycket underhållning och igenkänning. Halva lokalen (kändes det som) bestod av bloggare.

Fantasy with a twist: New writing in old clothes – Joe Abercrombie och Anders Björkelid hade mycket intressant att säga om ämnet. Det handlade mycket om fördomar och förväntningar på fantasy som genre och hur svårt det kan vara som författare att tvingas in mallar.

Peter Watts hedersgästintervju – Intervjun med Watts var ofta rolig och mycket intressant. Särskilt delarna om Watts forskarkarriär och hans utgivningshistoria. Vi fick dessutom höra vad som egentligen hände när Watts blev portad från USA, en mycket obehaglig historia.

Fantastiska ungdomsböcker – Om ungdomsböcker med fantastikinslag. Fick en hel del nya tips och fick dessutom vara med på ett hörn och intyga att Alden Bells ”I dödsskuggans land” är en mycket bra bok.

Metal och fantastik – Metal. Fantastik. Anders Bellis och Anna Bark Persson. Håll utkik efter blogginlägg på temat hos Anna!

Berättelser från Engelsfors – Engelsfors goes serie! Det här projektet gör mig så himla peppad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Tre av Sveriges bästa serietecknare tar sig an våra favorithäxor från ”Cirkeln” och ”Eld”. Kan inte bli annat än suveränt!

Varför gillar vi när världen går under? – Ett föredrag av litteraturvetaren Jerry Määttä om postapokalyps och apokalyps inom film och litteratur. Många intressanta resonemang utan förenklingar eller övertolkningar. Jag var inte den enda som hoppades på att Määttä kommer att ge ut en bok om ämnet någon dag.

What do steampunk have to say about us as readers? – Roligt, nördigt och initierat. Jag fick mängder av bra tips om steampunkböcker jag nu känner att jag måste läsa. Om jag bara tänkt på att anteckna titlarna …

Det roligaste på Kontrast var att få träffa, lyssna på och prata med alla smarta, roliga, nördiga, briljanta och trevliga människor. Att få sina böcker signerade var givetvis roligt, men att få träffa författarna var det bästa. Oavsett om det handlade om svenska författare eller internationella författarstjärnor på fantastikhimlen.
Så ett stort tack till alla jag umgicks med på Kontrast (ingen nämnd, ingen glömd)! Ni gjorde min kongress och jag hoppas verkligen att vi ses på nästa års Swecon.

7 comments

  1. Jag blir mammigt orolig när jag läser om din tunga höst, men hoppas att det är något som går att ordna och stå ut med. Jag vet VERKLIGEN hur jävligt livet kan vara i perioder, och har också fått känna hur det kan ordna sig igen, även om vissa saker aldrig går att laga (t ex inga-föräldrar-ångesten i mitt fall). KRAM! Jag önskar dig lugn, kattmys, bra böcker och god hälsa. /mamma Siv

    1. TACK! Jag vet att du verkligen förstår hur det är. Lugn, kattmys och bra böcker (samt återstående familj) är vad jag har omgivit mig med de senaste veckorna. Det får räcka lite så, resten får jag ta när jag orkar igen.

Kommentera

