Årets hundrade bok

En konsekvens av att jag har börjat använda Goodreads är att jag har fått ännu bättre koll på mitt läsande. Exempelvis har jag bättre översikt över hur många böcker jag läser och kan därför konstatera att jag igår läste ut årets hundrade bok:

Den hundrade boken blev i detta fall en kursbok, Ursula K. Le Guins ”A Wizard of Earthsea”, första boken som ska läsas till höstens SF & fantasykurs. Ungefär så avancerat pluggande som jag orkar med så länge jag dras med min illasinnade dödsförkylning.

Håller ni koll på hur många böcker ni läser per år?

17 comments

  1. Jag skriver upp alla lästa böcker på en lista i min blogg. Från början var tanken att alla skulle recenseras, åtminstone helt kort, men det blir tyvärr färre och färre som når dit… Men lästalistan är jag iallafall noga med. Att nå till hundra på ett år är jag dock väldigt långt ifrån. Well done!

    1. Jag för listor i både anteckningbok och i bloggens läsrapporter. Men jag har aldrig haft så bra koll på hur många böcker jag läst i år förrän nu, hade aldrig vetat att jag är uppe i hundra om det inte vore för Goodreads. Siktar på hundrafemtio i år, får se om jag når dit.

  2. Åh Goodreads… jag inser att jag inte har någon bibliotekariesjäl. Jag räknar inte böckerna jag läser och mina böcker förvaras i en ordning som för utomstående betraktare liknar kaos eftersom de är så många att de inte får plats i hyllorna (men jag hittar bland dem och kan även leta rätt på sambons låneböcker när förseningsavgifter hotar). Jag brukar säga att mitt heminredningsideal är de bortglömda böckernas gravkammare från boken Vindens skugga… :)

    1. Jag ÄLSKAR att organisera, särskilt böcker. Så Goodreads passar mig som handen i handsken. :)
      Men åh, de bortglömda böckernas gravkammare i Vindens skugga är ju ett fantastiskt ideal! Just att det kan döljas vilka skatter som helst i bokhögarna, det är det allra bästa.

  3. Allt jag läst sen 1999 finns på min blogg. Nuförtiden är det inte så ofta någon bok riktigt överraskar mig…men det händer.
    F.ö. är din katt bara så tjusig!

    1. Oj då har du stenkoll med andra ord? Själv har jag inte fört läsdagbok särskilt länge, även om jag alltid har läst mycket.
      Åh, tack! Hon älskar att bli fotograferad, så därför figurerar hon här i bloggen ganska ofta. :)

  4. Jag älskar goodread med av den orsaken samt att jag har hittat massor med bra böcker som jag inte hade läst annars där. Nu är jag tyvärr inne i en period när jag inte läser massor men jag hoppas på att kunna läsa ut 100 i år. Vi får se…

    1. Jag har också fått en massa bra tips från Goodreads, inte minst från vad ens vänner där läser. Plus att det brukar finnas massor av bra info om böcker/författare man är nyfiken på.

    1. Föredömlig koll!
      Jag så lat när det gäller att uppdatera listor i bloggen (se bara min sorgligt ouppdaterade sida ”min bokhylla”) så för mig funkar det mycket bättre med Goodreads. Jag har iofs månadsrapporterna, men jag har aldrig orkat lägga ihop dem till en större årsrapport. Så egentligen har jag nog aldrig haft så bra koll på läsningen som nu.

    1. Jag registrerade ett konto på Boktipset en gång i tiden men fastnade aldrig för den sidan. Mycket pga att jag fick ständiga tips om dubletter, samma böcker jag läst på engelska i svensk översättning (eller tvärtom). Jag tror iofs att sidan är bättre nu, men jag håller mig till Goodreads som är bättre om man som jag läser väldigt mycket på engelska.

  5. Organisera sin läsning, ja det måste man väl? Jag har fört läsdagbok sedan 1990 då jag på allvar började läsa mer ”vuxenlitteratur”. Först var det små skrivhäften från skolan, så småningom fördes det in i Word-dokument och numera finns det då även på bloggen och boktipset. Lite sjukligt är det nog…

    Några 150 böcker blir det inte här, men med lite tempoökning så hoppas jag nå 100 innan årets slut. Det skulle vara personligt rekord.

    1. Sen 1990? Imponerande! Och vad roligt det måste vara att bläddra i gamla läsdagböcker och se hur lässmaken förändrats genom åren (eller inte förändrats, i vissa fall).

Kommentera

