Utmaning: åtta fakta

Det har snurrat runt en utmaning bland bokbloggarna där man ska berätta 8 fakta om sig själv och sen utmana fyra andra bloggare. Jag har blivit utmanad på samma dag av Lingonhjärta och louixenpixeln, så här kommer mina 8 fakta:

1. Jag är född och uppväxt i Stockholm och har aldrig bott utanför länet. Däremot har jag bott i ett antal olika förorter och är numera stadigt förankrad i västra söderort där jag trivs som fisken i vattnet.

2. När jag var barn var min högsta önskan att få en hund eller katt. Min mamma var allergisk mot pälsdjur så jag och syskonen fick nöja oss med dvärgpapegojor. Mycket högljudda och mycket underhållande små djur, men inte direkt klappvänliga. När jag fick mitt första förstahandskontrakt för över tio år sen så dröjde det bara några månader innan jag och min dåvarande sambo skaffade katt (den helsvarta gubbkatt som då och då figurerar här i bloggen).

3. Jag förstår mig inte på folk som a) inte läser b) inte lyssnar på musik c) inte bryr sig ett dugg om vad de äter.

4. När jag var tonåring var jag mer intresserad av musik än av böcker och ungefär alla mina pengar gick åt till att köpa skivor, konsertbiljetter och festivalbiljetter. Jag är fortfarande sjukt glad att jag av en slump lyckades se Johnny Cash uppträda på Lollipopfestivalen 1997.

5. Jag har färgat håret sedan jag var tolv och har därmed inte en aning om vilken min naturliga hårfärg är.

6. Jag hyser ett brinnande hat mot att dammsuga. Som tur är har jag en man som dammsuger helt frivilligt, annars skulle jag förmodligen för länge sedan ha dött kvävningsdöden pga dammråttor.

7. Så fort jag är i närheten av myggor så får jag groteska mängder myggbett. Jag har lyckats bli myggbiten både på vintern och i tunnelbanan i Stockholm.

8. Jag saknar fortfarande tidningen Darling som var största enskilda orsaken till att jag blev feminist i gymnasiet.

Jag misstänker att de flesta bokbloggare redan blivit utmanade några gånger, så jag är lite tråkig: alla som känner sig manade får gärna svara!

16 comments

  1. Hahaha! Vad fint att ni fick ha dvärgpapegojor. Själv fick jag nöja mig med ett fiskakvarium som liten där fiskarna bara flöt upp och ner. Sen får jag också sjukt mycket myggbett. Har läst att det beror på vilket slags blod man har. Om man har negativ blodtyp så ska man tydligen vara en delikatess. Vet inte om det stämmer men jag verkar vara som en mumsbit för myggjäklarna.

    1. Aw, vilket sorgligt litet akvarium. En fiskkyrkogård typ. Min bror hade massor av akvariefiskar när jag var liten, men de räknade jag inte riktigt som husdjur pga gick inte att leka med dem. :)

      Jag har också hört att det beror på blodtypen om man blir myggbiten ofta. Fast det sägs också att fästingar ska gilla samma blodtyp och jag har aldrig haft en fästing i mitt liv.

      1. Åh vad skumt! Jag har heller aldrig haft ett fästinbett i hela mitt liv, skogsbarn som jag är och allt.

        Och ja, fiskakvariumet var riktigt sorgligt fast sen när jag blev äldre hade jag en guldfisk som var riktigt social och som simmade upp och ner utan att vara i närheten av att dö. Fast fiskar är precis som du säger ett urtråkigt ”husdjur”. Inte alls fluffiga och gosiga.

  2. Trevligt att lära känna dig lite bättre! (: Jag tycker att livet vore mycket dystrare utan böcker, musik, film och kärlek. Katt har jag faktiskt alltid haft vid min sida när jag väste upp, du kan tänka dig att jag kände mig lite ensam ibland när jag pluggade mina två första år (och lite till) i Jönköping utan en. (: (;

    1. Grrr. Samma vanliga stavfel jag brukar göra – ”väste” istället för ”växte”. ^^ Men jag hade i min C-uppsats skrivit ”kuktur” istället för ”kultur”, och det kändes liiite jobbigare, kan erkännas. (; ^^

  3. Vad spännande det är att få skojiga fakta om andra bokbloggare. Vet inte det där med blodtyp heller. Jag fick aldrig myggbett när jag var liten men får fler och fler för varje år verkar det som. Mitt blod ändras väl ändå inte?? :-) Håller med om att folk som inte läser, lyssnar på musik eller inte bryr sig vad de äter är konstiga!!

    1. Ja, visst är det? :)
      Jag har alltid blivit väldigt myggbiten. På senare år verkar jag dessutom ha blivit överkänslig mot vissa myggsorter så att myggbetten svullnar upp jättemycket – oerhört jobbigt!

Kommentera

