I ett annat Malmö

Udda lider av svåra sömnproblem och har ofta mycket verklighetstrogna mardrömmar. När drömmarna börjar krypa lite väl nära så övertalas hon av bästa vännen Daniel att söka upp platsen som den senaste drömmen utspelades på. Väl på plats finner de båda vännerna tydliga tecken på att Udda i själva verket har sanndrömmar. När Daniel försvinner tvingas Udda ge sig ut på jakt efter honom och efter obekväma sanningar i en för henne hittills dold verklighet, ett annat Malmö. Ett Malmö som befolkas av andra som liksom hon själv har olika förmågor, och olika agendor.

Nene Ormes ”Udda verklighet” är en svensk urban fantasy som känns både välbekant och nyskapande. För mig som har läst så många böcker om alternativa versioner av London är det roligt att istället få läsa om ett alternativt Malmö (trots att jag själv inte har någon relation till staden). Särskilt eftersom Ormes alternativa Malmö bjuder på en hel del historiska tillbakablickar.

Jag gillar verkligen karaktären Udda. Hon är ingen hårdkokt hjältinna som orädd tampas med alla nya faror. Tvärtom är hon en ganska skör person, som hela tiden kämpar med bristande självförtroende och alla de problem som hennes kroniska sömnstörningar för med sig. Jag märker under läsningen hur mycket jag hejar på Udda, hur mycket jag vill att saker ska lösa sig på bästa sätt för henne.

Ormes har ett bra flyt i sitt språk. Hon har ett öra för dialoger, vilket gör att hennes karaktärers konversationer aldrig känns stela eller konstlade. Oavsett samtalsämne.

Det enda jag egentligen inte älskar med ”Udda verklighet” är triangeldramat. Men det beror på att jag är intill döden trött på litterära triangeldraman i allmänhet (och i urban fantasy i synnerhet), för egentligen tycker jag att det är väl genomfört i just den här boken. Känns trovärdigt.
Min andra invändning mot boken är att den tog slut på tok för fort. Jag läste den i e-boksformat och blev nästan lite snopen av att boken bara var drygt 200 sidor lång. Men som tur är kommer uppföljaren ”Särskild” ut nu i dagarna, en bok jag ser fram emot att läsa!

Nene Ormes – Udda verklighet (Styxx Fantasy, 2011)

8 comments

  1. I gengäld slipper man en massa fluff. Det är ganska pang på och så är man inne i berättelsen utan onödig väntan till slutet. Personligen tyckte jag att det var lite kul både hon och jag har så ”bevingade” omslag.

    1. Egentligen är det väl ett slags komplimang att klaga på att en bok tar slut alldeles för snabbt. :) Eller så är det bara jag som läser så många tjocka tegelstenar att jag tycker att 200 sidor känns väldigt lite i jämförelse.

  2. Jag kan också tycka att korta böcker är lite ”snopna”. Antagligen för att man är van att läsa så tjocka böcker där man får mycket handling. Nu blev jag riktigt intresserad av att läsa den här boken. Kan få mig att hoppa in i fantasy-träsket kanske??

    1. Man vänjer sig så lätt vid tegelstensformatet. Jag kan komma på mig själv med att tycka att en bok på 350 sidor känns tunn …
      Jag tycker absolut att du ska ge Udda verklighet en chans! Även om jag nog tycker att Det mörka tornet-bokserien nog ligger bra nära urban fantasy-träsket faktiskt. ;)

Kommentera

