Lost Girl

Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att det inte finns fler tv-serier med urban fantasy/paranormal romance-tema med tanke på hur otroligt populär genren har blivit. ”True Blood” i all ära, men den serien har gått ner sig såpass mycket de senaste säsongerna att jag inte ens vet om jag kommer att orka med den nya säsongen. För mycket bisarra sidointriger som inte leder någonvart, för många kitchiga kärleksscener i skogen, för lite karaktärsutveckling.

Därför är jag lite extra glad att jag börjat titta på ”Lost Girl”. En tv-serie som handlar om succubusen Bo som försöker acceptera vad hon är och hantera sina krafter utan att välja sida mellan dark fae och light fae. Vid sin sida har hon Kenzi, en fantastiskt charmig tjuv och hustler som inte låter Bo förlora sin mänskliga sida.
Det är vänskapen mellan Bo och Kenzi som enligt mig är seriens kärna. I och med att Bo är en succubus så är sex och relationer för henne en aning … problematiska. Men Kenzi är alltid på hennes sida, även om deras vänskap har fått sig en hel del törnar under den första säsongen (som jag snart har sett klart).

Det är uppfriskande att se en ganska actionbaserad tv-serie med två kvinnliga huvudkaraktärer i centrum. Karaktärer som inte bara får supa, ligga runt, stjäla och ljuga utan dessutom ha ett tvättäkta womanceförhållande. En välbehövlig motvikt till all bromance i ”Supernatural”. Att Ksenia Solo som spelar Kenzi besitter stor komisk begåvning gör inte saken sämre. Vissa av hennes one-liners håller nästan Buffy-klass.

”Lost Girl” känns som en frisk fläkt som undviker de mest uttjatade urban fantasy-klichéerna. Den enda vampyr vi hittills har fått bekanta oss med har exempelvis varit ungefär så långt ifrån lång, stilig och mystisk som man kan komma.
I höst sänds den tredje säsongen på amerikansk tv och jag kommer garanterat att titta. Kommer du?

17 comments

  1. OH JA! JA! JA! JA!

    Jag vet att jag inte borde gilla det, men jag… jag… JAG ÄLSKAR DET!
    Man vet att det blir ett bra avsnitt när Bo börjar med att vara dödligt sårad. Oh noes, she need teh sexeh! Sen får vargen ställa upp. Sex, sex, supa, sex och orgier. LOVE IT!

    1. Jag tror att du skulle gilla! Det är rätt mycket sexscener, men de blir aldrig sådär awkward som de kan vara i True Blood utan faktiskt ganska roliga. Bo är ju trots allt en succubus, så hon ligger runt rätt hårt. ;)

    1. Jag hörde talas om den tack vare Tystnad-Maria som bloggade om den för något år sen eller så. Men inte förrän nu har jag kommit mig för att titta, eller snarare, lyckats övertala maken att han ska ge serien en chans. ;)

  2. Yay! Vad kul att du gillar det. Kenzi ftw! Jag har ett nytt, halvskrivet Lost Girl-inlägg som jag känner att jag borde ta tag i. Lite som motvikt till de spaltmeter jag skrev om Spartacus-männen i Vildvittrabloggen nyligen ;)

    1. Den är lite tramsig emellanåt. Tänk de sämsta avsnitten i första säsongerna av Buffy, med monster som man snarare skrattar lite trött åt än tar på allvar. Men Kenzi väger upp den saken. :)

Kommentera

