Den legendariske Kvothe

I Patrick Rothfuss ”The Name of the Wind” får vi lära känna den legendariske Kvothe. En man som det går tusen rykten om, varav förvånansvärt många är sanna. En magiker, tjuv, skådespelare, bard och dödlig krigare. En man som numera tillbringar sitt liv som en anonym värdshusvärd . Men som, efter många invändningar, går med på att berätta sin historia.

”The Name of the Wind” är alltså en historia i en historia, ett grepp som fungerar förvånansvärt väl. Att Kvothe själv får berätta sin historia är en stor fördel. Det blir samtidigt mer personligt och med lite mer distans, då Kvothe då och då stannar upp och reflekterar över saker han gjort (eller saker han inte gjort). Jag gillar också att han då och då refererar till saker som kommer att hända, ibland många år in i framtiden. Det ger berättelsen ett framåtdriv.

”The Name of the Wind” är första delen i trilogin The Kingkiller Chronicle och handlar om Kvothes uppväxt och ungdomstid vid Universitetet. Ett universitet som inte bara lär ut språk och historia utan också det som vanligt folk kallar magi.
Jag hör ju vanligtvis till skaran som gillar akaporr i alla lägen, men jag måste erkänna att jag faktiskt blev lite besviken över att det tillbringades så otroligt mycket tid vid Hogwarts Universitetet. För det första så känns det väldigt mycket som en skyddad verkstad, vilket gör att Kvothes vedermödor här känns lite oviktiga. Visst utsätts han för livsfara några gånger, men de flesta av hans problem utgörs av bråk med lärare och andra studenter, i synnerhet med den rike studenten Ambrose. Ambrose känns tyvärr så onyanserad att det blir fånigt. Han är snuskigt rik, arrogant och illvillig och omges ständigt av ett hov av lismare. Som om Draco Malfoy aldrig hade utvecklats vidare från de första Harry Potter-böckerna, ungefär. Karaktären Ambroses endimensionella uppenbarelse drar ner helhetsintrycket av boken för mig.

Något som Rothfuss däremot lyckas med är att gestalta Kvothe. Det är svårt att ha en protagonist som inte bara är oerhört smart, snabbtänkt, vältalig och musikaliskt begåvad utan att denna karaktär känns som en manlig Mary Sue. Men Kvothe har även sina brister. Hans intelligens gör att han lätt blir impulsiv och arrogant för att han räknar med att alltid kunna snacka sig ur varje knipa. Följaktligen tar den alltid så smarta Kvothe ganska många dumma beslut, vilket känns helt trovärdigt.
Han påminner mig för övrigt en hel del om Locke Lamora, Scott Lynchs gentlemannatjuv som jag är mycket förtjust i.

Tyvärr är Rothfuss inte lika bra på att skriva kvinnoroller. Det känns lite trist att de få kvinnliga karaktärer som förekommer i boken är:
1. Kvothes mamma
2. hans kärleksobjekt
3. en tjej han räddar livet på
4. en galning
5. (och den jag tycker är mest intressant) en ganska shady pengautlånare
Inte för att det här är något ovanligt när det gäller fantasy, men ändå. Det gör mig trött. Och lite besviken.

”The Name of the Wind” är välskriven, spännande och ofta riktigt rolig. Men jag saknar svärtan som jag blivit bortskämd med efter att ha läst Joe Abercrombie och George R. R. Martin. I jämförelse med dem känns Rothfuss lite för lättviktig (trots en ganska dyster första fjärdedel av boken).
Dock hoppas jag att nästa bok i serien, ”A Wise Man’s Fear” ska bjussa på lite mer mörker, lite fler nyanserade konflikter och svåra val för Kvothe. Samt lite fler intressanta kvinnoroller, om jag nu ändå håller på och önskar.

Patrick Rothfuss – The Name of the Wind (Daw books, 2008)

5 comments

  1. Jag läste båda böckerna förra året och gillade. Mitt enda problem med tvåan var att den var lite väl lång. Vissa partier kunde ha kortats ner för att snabba upp det hela. Om du vill ha lite mer svärta kan jag rekommendera The Left Hand of God av Paul Hoffman eller Prince of Thorns av Mark Lawrence.

    1. Jag ska läsa tvåan snarast har jag tänkt. Trots vissa invändningar så har jag ju fallit för Kvothe precis som alla andra. ;)
      Tack för tipsen! The Left Hand of God har jag varit nyfiken på ett tag, men Prince of Thorns har jag inte hört talas om förut.

Kommentera

