I’m only happy when it rains

Det har varit ett himla klagande i sociala medier de senaste dagarna på vädret. Nej, det är inte vinter/höst bara för att det råkar regna lite. Fem grader är inte heller extremt kallt för att vara juni, inte ens här i Stockholm.

Själv gillar jag det här vädret. Inte nog med att smatter på fönsterblecket är ungefär den bästa ljudkulissen när man läser, det är också lätt att få mycket gjort inomhus när det regnar. Idag har jag och maken storstädat lägenheten, något som förmodligen inte hade hänt om det varit strålande sommarväder ute. Ikväll blir det hemmafest för min del, vilket innebär att jag har målat naglarna, plockat fram paraplyet och de mest regntäta stövlarna.

Vad gör ni en regnig lördag som denna?

15 comments

  1. Oj vad jag gillade det här inlägget. Man blir ju så trött på alla klagovisor om vädret, vi har ju inte KRIG ändå i Sverige o Finland…
    Och precis så som du säger, då det regnar finns det massor att göra från att städa till att läsa bra böcker :-)

    1. Jag gillar regn. :) Trots att jag var tvungen att bege mig ut i det igår så var det helt okej. Och ja, det finns ju massor av saker att göra inomhus när det regnar ute.

      1. Precis så är det – man läser mer då det regnar, fastän man nog kan läsa i hängmattan eller solstolen också. Jag har inga problem med det där heller att man borde göra nåt nyttigt, som att städa, då det regnar. Att läsa är ju väldigt nyttigt :-D

        1. Jag läser iofs gärna på balkongen när det är soligt och ganska svalt. Är det för varmt så orkar jag knappt med något mer än att ligga i en hög och flämta.
          Och håller självklart med om att läsa är väldigt nyttigt. :)

  2. Haha vad gnällig jag kände mig nu ;) Alltså jag gillar ju också regn men nu har det varit kallt så länge att jag längtar efter värme – och dessutom kände jag att gränsen faktiskt gick vid snövarning i juni :P

    1. Jag tycker inte ditt blogginlägg var särskilt gnälligt. :) Inte i jämförelse med alla som skrev SKITVÄDER!! med versaler på Facebook igår (säkert minst femtio personer). Fattar inte hur man kan bli så upprörd över vädret.
      Snövarning … brr … där går nog gränsen för mig också.

      1. Nä riktigt så gnällig är jag väl inte ;) Det snöade som tur var inte, men tio mil härifrån snöade det rejält så vi slapp väl precis undan. Tur det, gillar regn mycket bättre – speciellt när man läser mörka thrillers :)

    1. Låter som en bra sysselsättning. :)
      Jag var faktiskt ute i regnet igår. Det var helt okej med paraply, stövlar, vantar och mössa. Men ganska skönt att slippa lämna hemmet idag måste jag säga.

  3. Bara det inte är vinter och minusgrader så är jag nöjd. Svettas jag floder är det okej, regnar det och jag måste ha på mig jacka är det okej. Bara jag slipper köld och snö och isande regn och dagar som aldrig släpper fram solen. Jag vill vara som snusmumriken och ge mig av någon gång under vintern.

    1. Mitt sämsta väder är när det är riktigt varmt och kvavt. Då mår jag verkligen bara fysiskt dåligt. Vinter är okej, höst är okej, vår är okej. Sommar däremot … då tycker jag att det är ganska trevligt med regniga dagar. :)

  4. Av alla saker man kan gnälla över är dessutom regnet en av de mer meningslösa. Mycket kan man påverka, men inte vädret.

    Vi läste, tittade på film, sorterade kasta-saker. I dag har vi stått ute och dragit ogräsbuskar i strilande regn. Nåt skönt gråsnyggt över det. Och så är det lätatre att få upp rötterna i meterlånga tentakler när inte jorden är som solstekt cement.

    //Pollyanna Andersson ;)

    1. Ja, precis. Vädret påverkas inte det minsta alls av gnäll, oavsett hur folk än försöker. Bättre att bara acceptera och göra det bästa av saken.
      Jag tycker att din inställning till ogräsrensandet är föredömligt positiv för övrigt. Och din beskrivning för mig dessutom glad att jag inte har någon trädgård att ta hand om. :)

  5. Det är ju perfekt läs- och mysväder nu! Jag har terminens sista tenta nästa vecka så jag välkomnar dåligt väder. Det hade inte varit lika roligt att sitta inne och plugga om det varit strålande sol. Igår passade jag också på att storstäda lite, se på en skräckis på tv och läsa Amanda Hellbergs nya ungdomsbok (som också passade till det kulna vädret). :)

Kommentera

