Det snurrar i min skalle

Det är mycket fantasy just nu. Inte bara för att varje måndag är Game of Thrones-dag (och det börjar bli väldigt underhållande att läsa folks vilda spekulationer på Facebook om hur säsongen ska sluta). När det gäller spel har jag gått vidare från ett fantasy-RPG till ett annat, från ”The Witcher 2” till ”Kingdoms of Amalur: Reckoning”. Dessutom har jag börjat läsa Patrick Rothfuss ”The Name of the Wind”, en av de böcker jag släpade med till Tokyo men aldrig hann läsa.

Problemet med att vistas i så många olika fantasyvärldar samtidigt är att gränserna börjar flyta ut och världarna börjar blandas samman i mitt huvud. Som när Kvothe pratar om folk som är rädda för the Fae i ”The Name of the Wind” och jag kommer på mig själv att fundera över om det är Tuatha han syftar på. Eller när Kvothes familj stannar vid en waystone, och jag direkt tänker på alla lorestones i ”KoA” och att det är klart man stannar till vid dem. Eller när de pratar om att drakar inte finns i ”The Name of the Wind” och jag tänker att det ju finns tre stycken på andra sidan havet, tillsammans med Daenerys.
Nu är det ju bara ett avsnitt kvar av GoT innan säsongsavslutningen, så jag hoppas att en del av min förvirring kommer att avta då. Annars får jag väl försöka leta fram något väldigt realistiskt att läsa tills vidare, något som inte innehåller en enda demon eller magiker.

4 comments

  1. Har du klarat The Witcher 2? Eller tröttnade du på det? :) Jag tappade suget på GoT, det störde mig att jag visste om vad som skulle ske. Men jag ska försöka titta genom de sista avsnitten under sommaren.

    1. Jag klarade The Witcher 2. Och blev sugen på att spela om det igen och göra helt andra val (för hela andra och tredje kapitlet ser annorlunda ut om man gör det). Men det får vänta ett tag, har fullt upp med KoA. :)
      Jag tycker att andra säsongen av GoT har blivit grymt bra nu mot slutet. Måndagens avsnitt var gåshudsframkallande! Själv stör jag mig inte så mycket på att jag vet vad som ska hända utan mer på att maken INTE vet vad som ska hända, så jag kan inte diskutera många saker med honom.

      1. Ah, vad härligt att höra. Vad tycker du om KoA då? Jag har hört lite blandat om det?

        GoT; Jag gillar serien men jag behöver vara på rätt humör samt ha tid. Har nu på senaste bara slötittat på serier som jag kan ha på i bakgrunden medans jag pluggar. Samt att jag har haft en down period kring serier. hehe så kände jag med syrran förra säsongen med. Samt att vi skapade en lista över vilka som drakarna skulle äta upp och hur lång tid det skulle ta. *mordiska*

        1. KoA är underhållande, men inget Skyrim direkt. Det känns ibland lite för ytligt och gulligt, men det är tusen gånger bättre än Fable-spelen.

          Haha, jag känner att jag har många kandidater till de där listorna. Det kanske är så hela bokserien kommer att sluta; drakarna äter upp alla. The End. :)

Kommentera

