Postapokalypsklassiker

Mitt ute i öknen ligger ett kloster, tillägnad den helige Leibowitz. Det är 600 år sedan den gamla civilisationen förstördes i ett hav av eld och ”The Simplification” inleddes, då de rasande massorna vände sig emot de lärde och deras skrifter. Klostret, som tillhör den Albertinska orden, har under seklen som gått haft som uppgift att bevara kunskap som annars skulle ha gått förlorad. Men frågan är om denna kunskap enbart bör bevaras och gömmas undan för nyfikna blickar, eller om den bör användas för att skapa en ny civilisation ur den gamla världens aska? Är mänskligheten dömd att upprepa sina misstag om och om igen eller kan de verkligen skapa en ny värld utan krig och konflikter?

Walter M. Millers SF-klassiker ”A Canticle For Leibowitz” skrevs först som flera separata noveller. 1960 kom romanen ut, en bearbetning av novellerna i form av en roman i tre delar som utspelas under flera hundra år. Romanen vann en Hugo för bästa roman 1961.

Jag hörde första gången talas om romanen när jag läste Neal Stephensons ”Anathem” för några år sen. De båda böckerna har mycket gemensamt, inte minst sina religiösa och postapokalyptiska teman. De båda böckerna har dessutom liknande uppbyggnad, då de tar sin början i ett isolerat kloster för att fortsätta ut i världen och så småningom ut bland stjärnorna.

”A Canticle for Leibowitz” spänner som sagt över många sekler. Den gör nedslag under tre olika perioder i klostrets historia, där ungefär 600 år passerat mellan de olika delarna. Men trots denna uppdelning så känns inte historien splittrad eller ofokuserad. Det finns många röda trådar som håller ihop berättelsen, som snarare handlar om en civilisations uppgång och fall än några enskilda karaktärer.

I den första delen, ”Fiat Homo”, är världen fortfarande i spillror efter det stora kärnvapenkriget. Vilda stammar hotar klostret och kyrkan kämpar förgäves för att bevara sina små smulor av den svunna civilisationen. Det är inte svårt att dra paralleller till kyrkans sammanhållande roll efter romarrikets fall. Miller beskriver en orden som präglas av vidskeplighet och religiös dogmatism, som tillbringar sin tid i klostret med att göra prydliga handavskrifter av dokument de absolut inte förstår. Den heliga shoppinglistan, till exempel. Berättelsen om kärnvapenkriget har fått en närmast mytisk ton, med bomberna som ondskefulla demoner och mänsklighetens fall som en syndaflod.
Under de två följande delarna får vi följa klostrets framgångar och vetenskapliga utveckling. De olika abbotarna får representera tidsandan under den period vi gör nedslag i.

Det är inte svårt att förstå varför ”A Canticle for Leibowitz” blivit en klassiker. Inte bara för att den är skriven av en veteran som under andra världskriget var med och bombade klostret i Monte Cassino i Italien, utan också för att den tar upp teman som religion och vetenskap på ett sätt som fortfarande känns aktuellt. Ekon av Millers postapokalyptiska värld finns i allt från Fallout-spelen till Cormac McCarthys ”The Road”. För den som intresserar sig för postapokalyptiska skildringar är det här ett absolut måste.

Walter M. Miller jr – A Canticle For Leibowitz (Bantam books, 2007)

Annonser

3 comments

  1. Munkarnas kopierande av saker de inte förstår bidrar till att hålla information vid liv till en tid då den kan tolkas igen — helt oavsett vad de själva anser att de sysslar med. Jag antar att det ska ses som en parallell till delar av medeltiden. Det var länge sen jag läste den här boken, intressant att bli påmind om den.

    1. Ja, precis, en parallell till medeltiden. Andra delen utspelar sig under en form av renässans, när munkarna återupptäcker elektricitet. De har en del intressanta diskussioner om vetenskap och religion där, och om det verkligen är vetenskaplig forskning att återupptäcka saker.
      Jag känner att det är lite märkligt att jag läst boken först nu, efter att jag har läst så många böcker som uppenbart inspirerats av den. Omvänd ordning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s