Favorit-i-repris-sommar

Det börjar planeras sommarläsning i bokbloggarvärlden. Det ska läsas klassiker hit och bokserier dit och specifika författare och genrer av olika slag. Själv är jag inte så förtjust i att planera min läsning i för stor detalj. Förutom att jag försöker läsa och recensera recensionsböcker inom rimlig tid så går jag helt efter lust, känsla och plötsliga infall när det handlar om läsning. Annars blir jag uttråkad innan jag ens har börjat läsa.
Men läsutmaningar kan också vara ganska häsosamma. Ge lite struktur till ens läsande. Särskilt under sommaren kan det vara en god idé, eftersom jag annars har en tendens att enbart läsa fantasy så snart det börjar bli sommarväder ute (vilket alltså är min motsvarighet till den sedvanliga deckarläsningen).

Förra sommaren läste jag bl.a. om de fyra första böckerna i George R. R. Martins fantasyepos A Song of Ice and Fire inför släppet av dem femte boken i bokserien.
I år tänkte jag göra det lite enklare för mig själv. Jag tänkte ta och läsa om några gamla favoriter jag inte har läst på många år, se om jag fortfarande älskar dem lika högt idag.

1. Richard Adams – Watership Down
Jag älskade filmen som barn. Grät Lille skutt-tårar varje gång jag såg den, men verkligen älskade. Boken lånade jag (på svenska) på skolbiblioteket för ungefär tjugo år sen, vilket var sist jag läste denna klassiker.

2. John Fowles – The Magus

En favorit jag läste för ungefär tio år sen. Jag håller den fortfarande högt, men känner att det börjar bli dags för en omläsning. Denna gång på originalspråk.

3. Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita
Jag hade en period i början av gymnasiet när jag plöjde en massa klassiker som jag tänkte skulle passa min något pseudointellektuella indiepoplook. Jag föll totalt för Hjalmar Söderberg och Sylvia Plath, men minns knappt något av den här boken. Förmodligen var jag för ung för den. Och i rättvisans namn förtjänar den alltså en omläsning.

4. Neil Gaiman – American Gods – The Tenth Anniversary Edition
En av mina absoluta favoritböcker som (förhoppningsvis, man vet ju aldrig med tv-bolagen) ska bli tv-serie med premiär nästa år. Vilket är ett utmärkt skäl för omläsning. Specialutgåvan innehåller lite extramaterial, så därför vill jag givetvis läsa just den.

5. William Gibson – Neuromancer

Egentligen hade jag velat läsa om ”Neuromancer” inför Tokyo-resan, med tanke på bokens kopplingar till staden. Tyvärr fanns inte tiden då, men i sommar lär jag hinna med den här cyperpunkklassikern som imponerade stort på mig när jag läste den sist under min syntharperiod i högstadiet.

Har ni några särskilda planer för sommarläsningen? Klassiker eller stranddeckare? Eller tänker ni göra som jag och satsa på omläsning för hela slanten?

26 comments

  1. Jag tänkte satsa på att läsa, helt enkelt. Vad jag läser är mindre viktigt… (Men det jag har hemma från jobbet måste jag ju prioritera.)

  2. Jag förvarar ju hälften av mina böcker i sommarhuset så jag brukar läsa om väldigt mycket deckare och fantasy, men jag är inte så sugen på det just nu. Jag vill läsa nytt! I ipaden finns Stephen Kings och John Irvings senaste så dem ska jag läsa. Sedan ska jag nog botanisera lite antikvariaten (Borrby – bokby) och försöka hitta olästa läsmåsten! Och jag har faktiskt Mästaren och Margarita oläst, så den åker upp på listan.

    1. När jag var yngre och tillbringade hela somrarna i familjens sommarstuga så brukade jag läsa om allt som fanns där varje sommar. Maria Lang, Agatha Christie och mängder med seriealbum och serietidningar. Omläsning och sommar hör nog fortfarande lite ihop för mig.
      ”Mästaren och Margarita” är en sån där bok som jag tänkt läsa om i många år. Jag gav den nog aldrig någon ärlig chans när jag läste den i gymnasiet utan stämplade den mest som ”konstig”.

  3. Oja, Watership down! Tusan vad jag gillade den filmen som liten. Och senare även boken. Minns också att jag läste & gillade en spökhistoria av samme författare. Tror den hette Flickan i gungan. Men att läsa om såna gamla favoriter är vanskligt… jag har dödat flera stycken på det sättet & ångrat mig… Bland annat förstörde jag många fina Stephen King-minnen på det sättet.

    1. Flickan i gungan var en riktigt otäck och härlig historia. Ibland går jag och klappar på den i hyllan och funderar på att läsa om… men jag är lite som du, kanske förstör man minnet.

      1. Jag såg nog filmen tjugo gånger som barn, minst. Har velat läsa om boken ända sedan jag hittade en fin engelsk utgåva på Myrorna för en femma för ett tag sen.
        Tack för tipset om ”Flickan i gungan”. Spökhistorier kan man ju aldrig få för många av.

        Det är ju alltid lite vanskligt att läsa om. Det är ganska få böcker som håller för omläsningar i allmänhet, och ju längre sen det var man läste boken förra gången desto större blir risken att man inte kommer att gilla den nu … Jag försökte välja ut fem böcker som jag tror och hoppas kommer att hålla för omläsning. Flera av dem är ju klassiker av en orsak.

  4. Watership down är en favorit här hos mig också, jag kunde knappt läsa klart den. Jag grät alldeles för mycket.

    Omläsningar skulle jag gärna göra (kanske), men det finns på tok för många olästa böcker i hyllan för det.

    1. Jag tänker att jag borde hinna med fem omläsningar i sommar. Visst har jag en del olästa böcker på hög, men färre än många andra bokbloggare har jag förstått. Jag tänker dessutom att högen inte kommer att fyllas på i så snabb takt i sommar då den svenska bokutgivningen nästan uteslutande kommer att bestå av deckare.

  5. Oj oj, jag läste om och läste om Den långa flykten (watership down) och filmen var ju asbra. Den fick mig också att associera kaniner med något helt annat än gullighet. Minns att en del undrade över varför jag var så förtjust i att rita kaniner som klöste och ber varandra och fradgade kring munnen….

    1. Jag har för mig att jag såg Holy Grail i samma veva, vilket befäste min tro på att kaniner var ganska blodtörstiga små djur. Hjälpte inte att vår egen kanin vi hade när jag var liten brukade morra åt en om man försökte lyfta den. ;)

  6. Jag läste om halva ”Fjärilen från Tibet” när jag tågluffade med familjen för några veckor sedan. Fantastisk bok. Förstod först nu hur bra den är redan i början när Martin fortfarande befinner sig i Tibet.

  7. Jag läste faktiskt Pesthundarna först, innan jag gav mig på Den Långa Flykten.
    Den ska jag helt klart läsa om någon dag.

    1. Själv läste jag Den långa flykten först och Pesthundarna sen. Vi hade ett ganska stort utbud på skolbiblioteket av Richard Adams av någon anledning … Vilket var tur för mig!

    1. Jag ska nog inte ge mig på böcker som jag tror att jag har växt ifrån helt, som vissa ungdomsböcker. Men jag kan tycka att det är roligt att läsa om gamla favoriter, man upptäcker ofta helt nya saker vid en omläsning tycker jag.

  8. Vilken rolig idé att läsa om favoriter! Jag ska inte ha något speciellt tema för min sommarläsning men har funderat lite kring den ändå och snart kommer ett blogginlägg i ämnet! Förresten har vi twitter-pratat om bokbloggspicknick i stockholm, kanske den 6 juni, kanske någon annan dag. Är du på?

    1. Du har ju så många pågående utmaningar ändå, så jag förstår att det inte blir något särskilt sommartema också.
      Klart jag är på! Jag har redan plockat ihop några böcker jag tänkt ta med mig för bokbyte. :)

Kommentera

