Psykologisk spänning

Daniel har inte särskilt bra kontakt med sin tvillingbror Max. Men när brodern skickar ett brev från den exklusiva schweiziska klinik där han är inlagd och ber Daniel hälsa på så tar han chansen att fly från sin trista vardag för en stund. Väl på plats visar det sig att Max befinner sig i ekonomisk knipa som enbart kan lösas om Daniel lär ut sig till honom och tar hans plats på kliniken under några dagar. När Max inte kommer tillbaka blir Daniel mer och mer panikslagen. Kliniken och den till synes så idylliska dalen den är belägen visar sig ruva på många mörka hemligheter.

Marie Hermansons ”Himmelsdalen” är en psykologisk spänningsroman med betoningen på psykologisk. Hon målar skickligt upp Himmelstal och dess bländande vackra omgivningar. Personporträtten är som vanligt skarpa, även om jag inte kunde låta bli att irritera mig en smula på Daniels totala naivitet. Jag menar, han vet att tvillingbrodern Max är en manipulativ mytoman och en skitstövel av stora mått. Men ändå går han med på att ta broderns plats. Och dessutom verkar han faktiskt bli förvånad när brodern inte kommer tillbaka till dalen. Tanken är förmodligen att Daniels naivitet ska vara en del av hans ”godhet”, men jag har svårt att köpa den, cyniker som jag är.

Det är svårt att skriva om ”Himmelsdalen” utan att avslöja för mycket. Dalen döljer på så många hemligheter och mysterier, i olika lager, att läsningen känns lite som att läsa en litterär motsvarighet till en rysk docka. Jag påminns om såväl John Fowles ”Illusionisten” som Dennis Lehanes ”Shutter Island”. Dock kan jag känna att Daniel är en lite för pålitlig berättare för att berättelsen ska kännas riktigt klaustrofobisk och kafkaesk.

Hermanson kan konsten att skriva spännande, att bygga upp stämningsfulla miljöer och lägga in intressanta karaktärer i sin historia. I ”Himmelsdalen” finns även flera intressanta resonemang om ondska, moral och människosyn. En klart spännande och mycket läsvärd roman.

Marie Hermanson – Himmelsdalen (Bonnier pocket, 2012)

15 comments

  1. Nu har även jag kapitulerat för den här boken efter alla positiva inlägg. Den står numera i min hylla. Oläst än så länge, men nu finns den i alla fall här hemma :)

  2. Den har jag spanat på många gånger på jobbet, men alltid tänkt ”äh, jag har redan för många böcker hemma!” Någon gång ska det väl bli av att jag läser den. ;)

    1. Det är ju inte direkt svårt att samla på sig böcker som man vill läsa. Det är en bra bok, men inget läsmåste direkt. Ta den någon gång när läshögarna hemma inte hotar att svälja dig. ;)

  3. Inget fel på Himmelsdalen, men jag vill rekommendera Musselstranden till den som vill läsa mer av Hermansson.

  4. Har själv inte läst något av Hermansson (ännu), men haffade den här så fort den kom i pocket och ska läsa snarast. Eller iaf i sommar!

Kommentera

