Bokpackningen

Det är ett ständigt dilemma, det här med hur många böcker man bör packa inför en semester. Jag har en del abibliofobiska tendenser, men jämfört med resten av bokbloggarmaffian så är de ytterst milda. Det händer exempelvis – gasp! – att jag lämnar hemmet utan att ha en bok med mig i väskan. Jag tycker inte heller om att släpa med mig saker i onödan, så för tillfället lägger jag alldeles för mycket tankemöda på att räkna ut vilka böcker jag ska ta med mig till Tokyo.

Fakta:
1. Jag kommer att vara borta i två veckor.
2. Flygresorna är långa.
3. Jag kommer inte ligga vid någon pool/på någon strand och läsa hela dagarna, utan lästiden kommer begränsas till kortare stunder.
4. Jag kommer ha dator med mig och internetz på hotellrummet.
5. Min man kommer ha med böcker jag redan har läst (Hunger Games-trilogin – yay!), så jag kan inte låna dem om mina tar slut.
6. Det finns bokhandlar med engelska böcker i Tokyo.

Frågan är nu om det räcker med tre böcker av ganska ordentlig tjocklek eller om jag ska ta med fyra? Mina toppkandidater består av:
China Miévilles ”Kraken” (481 sidor) – för att jag gillar tentakler
Patrick Rothfuss ”The Name of the Wind” (722 sidor) – för att jag gillar fantasy
Margaret Atwoods ”The Year of the Flood” (575 sidor) – för att jag gillar Atwood och postapokalyps
Bubblare: Walter M. Miller Jr – A Canticle for Leibowitz (338 sidor) – för att jag, som sagt, gillar postapokalyps

Vad tror ni, kära läsare? Räcker det med de tre förstnämnda böckerna eller ska jag ta med den fjärde för säkerhets skull? Jag tror på tre, men kan inte riktigt bestämma mig.

14 comments

  1. Får jag komma med oväntat obokigt råd. Ta med två böcker! Och läs bara på flyget. Tokyo är helt galet fantastiskt! Det är så oerhört mycket mer wow-framkallande än New York. Det finns så mycket att se och så mycket gudomlig mat att äta. Du kommer att behöva all plats i resväskan till eventuell shopping. Ta istället med en liten japansk parlör för på många restauranger står menyerna enbart med japanska tecken.
    Om nu böckerna skulle sina, köp en bok där istället. Trevlig resa!

    1. Jag lär knappast sitta på hotellet och läsa istället för att vara ute och njuta av Tokyo. Men det blir ju alltid lite dötid här och där, särskilt om man som jag har en man som gillar att duscha länge. ;) Plus att jag ALLTID läser lite innan jag ska sova på kvällarna, annars får jag svårt att somna.
      Men jag ska försöka tänka på att det ju faktiskt går att köpa böcker där och bara hålla mig till tre stycken i packningen, tror jag. Bra poäng där med shoppingen, den vill man ju ha plats för!
      Parlörer har jag två stycken, och de kommer garanterat följa med.

  2. Jag skulle ta tre böcker + en reserv i mobilen och sedan bara läsa en halv… ;) The Name of the Wind påminner mig förresten om att jag borde läsa dess uppföljare snart!

    1. Haha, det är ju ALLTID risken när man packar böcker. Men jag tror jag tar med tre ändå. Vem vet, kanske får jag jättetråkigt i Tokyo och hinner läsa alla. ;)

  3. Men alltså, har du inte en läsplatta…?

    (Bröllops)rese-erfarenheter: man läser en hel del på de långa flygen. På stadssemester läser man väldigt lite – men å andra sidan ska ni vara länge i samma stad och kan kanske unna er lite lugnare dagar än 10-14 timmar borta från hotellet. Plus att du på Twitter nämnde att ni ska göra utflykter = lästid i bussen.

    Och ja, det är ju trevligt med boksouvenirer, men de kan vara dyra, och det kan också hända att du inte genast hittar bokhandeln. Eller att du blir sjuk och måste stanna på hotellrummet.

    Å andra sidan, internet på hotellrummet tar ju effektivt bort lästid :P

    Det var mina reflektioner, exakt antal böcker får du räkna ut enligt dem, men mitt tips är tre tjocka och en tunnare (för bussutflykterna) :)

    1. Jag har en surfplatta, men eftersom jag ska ta med datorn så får den stanna hemma. Det blir väldigt mycket handbagage ändå för mig.

      Det finns ju väldigt många aspekter att räkna med!
      Storstadsemester ger alltid minus på läskontot, men långa resor ger plus. Och att vi bara kommer ha med EN dator gör ju också att det kommer bli lite lästid när den andra personen är busy med att lägga upp foton på FB eller twittra.
      Jag är faktiskt boknördig nog att redan ha kollat upp var intressanta bokhandlar finns och hur man hittar till dem. :) Så på den fronten lär den inte bli någon kris. Men ja, man vill ju vara safe!

      Alla böcker jag har valt ut är ju ganska tjocka, men då räcker de ju å andra sidan längre. Så tre tegelstenar borde nog räcka hoppas jag.

  4. Jag tror på tre i så fall! Man vill ju hinna se något av resmålet också. ;) Ha så trevligt i Tokyo! :) Det låter inte alls dumt att åka dit. :)

    1. Jag lär läsa innan jag somnar som jag alltid gör, men får se hur många sidor jag kommer hinna med innan jag däckar om kvällarna. Min gissning: inte alls så många som jag räknar med. :)

  5. Ta med dig tre, och använd det som en ursäkt för att kolla in Tokyos engelska bokutbud!

    Ditt inlägg påminner mig förresten om att jag fortfarande inte läst The Year of the Flood fast jag 1) köpte när den kom och 2) älskar dystopi-Atwood. Dags för handling?

    Ha det helt fantastiskt så ses vi när du kommer hem!

    1. Jag har iaf kommit en ganska god bit i den första boken, men tror inte att jag kommer hinna läsa ut alla tre jag tog med mig ändå. Inte för att det kommer hindra mig från att kolla in bokutbudet. ;)

      Jag har också väntat märkligt länge med The Year of the Flood fast jag också älskar dystopi-Atwood. Ingen aning om varför. För många böcker som kräver att bli lästa, kanske?

Kommentera

