Magiskt

Le Cirque de Rêves är ingen vanlig cirkus, det står klart från första början. Inte nog med att den dyker upp och försvinner utan förvarning, att den enbart har öppet om natten och att dess färgskala är fullkomligt monokrom. Här finns även inslag av äkta magi. Cirkusen är nämligen skådeplatsen för en tävling på liv och död mellan två magiker, Celia och Marco. Eller snarare mellan de som lärt upp dem, två äldre magiker som inte bara är mäktiga bortom allt förnuft utan även totalt hänsynslösa.

Erin Morgensterns ”Nattens cirkus” är en del sorglig kärlekshistoria, en del magisk cirkusbeskrivning och en del otyglad fantastik. Morgenstern har förmågan att mål upp sin nattliga cirkus på ett sätt som gör att man verkligen kan se den framför sig, känna doften av varm äppelcider och popcorn, höra ljuden från de olika tältens föreställningar. Hennes kombination av fantastik och konkret vardaglighet påminner mig en aning om Ali Shaws böcker, även om här finns mycket mer magi.

Både Celia och Marco är egentligen ganska tragiska karaktärer. Utnyttjade som pjäser på ett schackbräde eller som väldresserade djur i en föreställning. Det är svårt att inte sympatisera med dem, även om jag kan irritera mig på att de inte gör mer motstånd mot den situation de har försatts i.
Något jag gillar är Morgensterns beskrivningar av hur magin fungerar. Samtidigt som hon visar de mest fantastiska magiska händelser och antyder att fantasin avgör magins inneboende möjligheter, så sätter hon även tydliga gränser för vad som inte kan göras. Magins frihet och begränsningar beskrivs på ett elegant sätt, inte minst då den ser olika ut för varje utövare.

”Nattens cirkus” är en fin och lite sorgesam berättelse. Det enda jag saknade var lite mer svärta. Romanen balanserar – precis som Ali Shaws böcker – ständigt på gränsen till att bli lite för gullig. Trots den ganska grymma grundhistorien saknar jag en smutsighet som jag tror hade behövts för att uppväga den svartvita cirkusens quirkiness. Men trots bristen på svärta så är det här en oerhört njutbar roman som rekommenderas till alla som behöver lite mer magi i sina liv.

Erin Morgenstern – Nattens cirkus (Norstedts, 2012)

4 comments

  1. På beskrivningen av handlingen tycker jag att det låter lite som en mashup mellan Harry Potter och Hungerspelen. Men det kanske är en bra kombination?

    1. Den har inga som helst likheter med Hungerspelen alls faktiskt, och angående HP… skulle väl vara magin då? Men det finns det ju mängder av böcker som innehåller, som liknar den här mer. Det här är ju inte heller en YA-bok, så det är väldigt svårt att jämföra den med bokserier ur den genren.
      Jag skulle nog säga att den mest påminner om Ali Shaws böcker, som jag nämnde i recensionen. Eller lite om Cat Valante kanske, om hon hade skrivit mer mainstream.

Kommentera

