Twitterrecensioner är det nya svarta II

Nu har jag hamnat där igen. I den där situationen där min backlog av lästa böcker växt sig såpass stor att det känns som att jag aldrig kommer att komma ikapp. Hög tid för en ny omgång twitterrecensioner med andra ord.
Max 2×140 tecken coming right up!


Matthew Forsythe – Ojingogo
Handling på 140 tecken: En flicka och en bläckfisk möter monster av olika storlekar och kynnen i nästan ordlös, drömlik serieberättelse.
Omdöme på 140 tecken: Mycket charmigt och lite bisarrt. Som om Lovecraft skulle skriva en gullig bilderbok. Söta, suggestiva illustrationer.


Ika Johannesson & Jon Jefferson Klingberg – Blod Eld Död
Handling på 140 tecken: Ambitiös och initierad svensk metalhistoria. Intervjuer med nyckelpersoner, reportage och reflektioner.
Omdöme på 140 tecken: Oerhört nördigt och intressant, även för mig som hållit mig i utkanten av scenen. Inte bara en bild av en subkultur, utan även en tidsålder.


Lars Åke Augustsson – Så skriver du romaner och noveller
Handling på 140 tecken: En skrivhandbok för hugade författare. Ganska allmängiltig. Den stora behållningen är de korta intervjuerna med olika författare.
Omdöme på 140 tecken: Mer än lovligt inspirerad av Kingens ”On Writing” när det gäller tips och råd. Fast sämre. Läs originalet istället.


Paul Hornschemeier – Mother, Come Home
Handling på 140 tecken: Graphic novel om en far och son. Sorgen efter hustruns bortgång får fadern att krossas, medan den lille sonen gör allt för att rädda honom.
Omdöme på 140 tecken: Oerhört sorgligt men aldrig sentimentalt. Barnets perspektiv ger berättelsen enkelhet, men också drömlik känsla. Stilrena illustrationer.


David Jauss (ed) – Words Overflown by Stars
Handling på 140 tecken: Ännu en skrivhandbok, i essäform denna gång. Ojämnt, men de kapitel som handlar om att ”bryta mot reglerna” är väldigt givande.
Omdöme på 140 tecken: Föraktet mot fantasy och SF är tröttsamt. Mer givande för blivande poeter än prosaförfattare, skulle jag tro.

20 comments

  1. Twitterrecensioner ftw, som vi skulle ha sagt om detta vore Twitter! :) Rätt kul som variation, och så får man verkligen fundera på vad som är kärnan i boken. Bra uppstramningsövning för oss som har lite issues med att vara kortfattade…

    1. Med tanke på att både du och jag brukar kunna skriva avhandlingar om vissa böcker så är det verkligen nyttigt att behöva strama till sig ibland. Och för det mesta får man ju faktiskt med det viktigaste ändå, konstigt nog. ;)

        1. Jag skulle verkligen behöva öva mig i att skriva kortare, var ju för 17 tom mitt nyårslöfte, att få ner de där ofta alltför massiva textmassorna som jag knappt själv orkar läsa.. Twitterrec är en bra idé, men sanmtidigt VILL jag ju ha lite mer text om jag ska kolla tillbaka själv lite vad jag tyckte.. Har så rackarns dåligt minne..

          1. Twitterrecensioner funkar bäst för de där böckerna som är okej, men inte så mycket mer än så. Om man älskar eller hatar en bok så vill man ju vanligtvis kunna breda ut sig lite mer och förklara VARFÖR. Eller, så funkar jag i alla fall. ;)
            Men i vilket fall är det ett bra komplement till de vanliga recensionerna tycker jag.

    1. Jag är faktiskt förvånad att det inte dykt upp någon nischad bloggare som BARA skriver twitterrecensioner än. Det är ju iofs ganska svårt, så skulle nog vara väldigt jobbigt att hålla på med i längden.

    1. Jag har med dem just för att jag vet att det är många som läser bloggen som själva skriver. Plus att det är en riktig djungel att försöka hitta vettiga böcker om att skriva. :)

      1. Jo, det känns det minst sagt som! Man hittar lite i olika böcker, men jag känner att det kan vara svårt att hitta böcker man gillar rakt igenom eller känner att man verkligen kommer ha nytta av. Kings bok är faktiskt bättre än Lagerkrantz, t.ex…

          1. Ja, det finns alltid lite man gillar och lite man ogillar i varje bok verkar det som. Men det verkar vara tanken lite, att vi ska ta till oss de tips och råd vi fastnar för.

            Hehe, det är lätt hänt att blanda ihop King och Augustsson, med tanke på hur mycket den senares bok liknar Kingens … ;)

            1. Ja, men jag tycker att Kings bok har gett lite mer än vissa av de andra. Särskilt de som är så genrebestämda någonstans att man nästan stryps utav det. ;P

Kommentera

