Luftskeppsfärder och varulvsintriger

Jag börjar i sedvanlig ordning med en liten spoilervarning för den som ännu inte har läst ”Soulless”, den första delen i Gail Carrigers bokserie.

I ”Changeless” beger sig vår orädda hjältinna ut på luftskeppsfärd. Målet för resan är Skottland, dit hennes make försvunnit för att ta itu med några interna varulvsproblem. Alexia bestämmer sig för att följa efter, men resan kompliceras ordentligt av att hon får ett helt följe av mer eller mindre välkomna resekamrater. Däribland en av hennes bortskämda halvsystrar och en intressant nya bekantskap. Väl på plats visar det sig att varulvsproblemet är av långt större och farligare dimensioner än någon kunnat ana. Och givetvis befinner sig Alexia återigen i livsfara.

”Changeless” är precis som den första delen i The Parasol Protectorate oerhört underhållande. Carrigers torra humor passar den viktorianska miljön som handen i handsken, och trots att böckerna har en tendens att kunna bli en smula fåniga så kan jag ändå inte låta bli att dras med. De är helt enkelt för charmiga för att jag ska låt mig hindras av detaljer.
Jämfört med den första boken så får steampunkinslagen mer utrymme här. Den långdragna luftskeppsfärden är bara ett exempel. Alexias älskade parasoll har också fått en teknologisk makeover tack vare den nya karaktären Madame Lefoux som inte bara går omkring iförd manskläder, utan också en uppfinnare av det mer innovativa slaget.

Något jag irriterar mig på när jag läste ”Changeless” var att den tidigare så skärpta Alexia plötsligt fattar ganska trögt. Det tog bara några kapitel för mig att lista ut hur allt hängde ihop, medan vår kära protagonist klampar vidare i en hel bok utan minsta ledtråd till varför mystiska saker sker och varför hennes liv återigen är i fara. Inte så att det förstörde läsningen i sig, men jag hade välkomnat någon mer oväntat vändning i ploten på slutet istället för ”avslöjanden” av sådant jag insåg flera hundra sidor tidigare.

Jag måste också uttrycka min besvikelse över att Lord Akeldamas roll är så liten i den här boken. Den dekadente dandyvampyren hör till mina absoluta favoriter och jag hoppas att han får större utrymme att flärdfullt breda ut sig på i kommande böcker. Med tanke på att nästa bok redan ligger här hemma och väntar på mig så lär det inte dröja länge innan jag återigen beger mig tillbaka till Carrigers övernaturliga, steampunkiga och charmiga London.

Gail Carriger – Changeless (Orbit, 2010)

6 comments

  1. Tyvärr är inte Lord Akeldama speciellt mycket närvarande i nästa boken heller. Men den är bra ändå. :) Även om jag tycker att den nog blev ännu lite mer förutsägbar än Changeless, tyvärr.

    1. Jag tycker att han borde få en spinoff, jag behöver fler fabulöst fjolliga vampyrer i mitt liv känner jag. The Dandy Vampire Chronicles, kanske? :)
      Med tanke på hur Changeless slutade så är jag tyvärr inte förvånad över att förutsägbarheten fortsätter även i nästa bok. Tur att Carriger ändå lyckas skriva såpass underhållande att man vill läsa vidare ändå.

      1. The Dandy Vampire Chronicles låter som en bokserie Carriger definitivt borde skriva, tycker jag! Alla behöver mer fabulöst fjolliga vampyrer i sitt liv. ;)

        Ja, jag är imponerad av hur väl Carriger hela tiden lyckas hålla berättelsen underhållande när det hela tiden känns som om det borde bli alldeles för over the top.

        1. Man kan alltid hoppas att det kommer en sån bokserie i framtiden! :)

          Ibland känns det som att Carriger balanserar farligt nära kanten, att hon bara är ett fånigt namn ifrån att bli helt OOT. Men det fungerar ändå. Jag tror det är den torra humorn, den gör allt så mycket mer njutbart.

Kommentera

