Ett icke-inlägg om idag

Ingen lär ha missat att det är Internationella kvinnodagen idag. Jag hade någon tanke om att jag skulle blogga om Nina Björks ”Under det rosa täcket” som för mig var en stor ögonöppnare när jag blev feminist i tonåren. Men eftersom jag har en hemtenta att skriva klart (vilket måste vara en patriarkal konspiration på något sätt, att förlägga en dödslinje på en mycket kvinnodominerad utbildning den 9 mars) så hinner jag helt enkelt inte.

När jag var liten visste jag inget om den här dagen förutom att jag tyckte att det var helt hysteriskt roligt att min pappa fyller år på Internationella kvinnodagen. Ungefär lika roligt som jag tyckte det var att min storebror fyller år samma dag som Bror har namnsdag. Säga vad man vill om barn, men någon särskilt avancerad humor har de inte.

Vill ni läsa lite mer ingående och seriösa inlägg om idag tycker jag att ni ska kolla in Enligt Os bloggstafett. Många intressanta bidrag!

6 comments

  1. ”vilket måste vara en patriarkal konspiration på något sätt”

    Hahaha, heja!
    Fick jag för mig fel, eller läste du Blod Eld Död häromsistens?
    I såna fall ska det bli väldigt intressant att läsa din recension – när tentorna ger utrymme vill säga=)

    1. Jajemän, läste den för någon månad sen. Och ska försöka hinna med att skriva en recension snart. Gäller bara att klara av en kommande salstenta och en inlämningsuppgift så borde jag få lite tid för bloggen igen.

  2. Hundra år sedan jag läste Under det rosa täcket, hade varit kul med en recension. Minns att jag tyckte den var bra, men kan knappt minnas något från läsningen förutom begreppet ”ninjafeminister”. Det som stannar i minnet är det vi tycker är viktigast har jag hört…. :P

    1. Haha!
      Jag minns att jag när jag läste boken fastnade för Björks kritik av natur-kultur som kvinnligt-manligt, jag hade aldrig läst något liknande. Sen läste jag litteraturvetenskap med genusinriktning några år senare … ;)

Kommentera

