Systerskap

Systrarna Sarah och Emily Grimes växer upp med en kringflackande mor och en ganska frånvarande far. Medan Sarah gifter sig ung med den till synes perfekte mannen så satsar Emily istället på sin collegeutbildning och senare på sin karriär. Kärleksaffärerna avlöser varandra. Hon glider allt längre från sin familj. Men i takt med att åren går blir det allt tydligare för Emily att Sarahs liv inte är så perfekt som det verkar, och att systrarna kanske inte är så olika som de alltid trott.

Richard Yates ”The Easter Parade” kom ut första gången 1976 och räknas som en modern klassiker. Den prisbelönte författaren fick ett uppsving för några år sedan när hans debutroman ”Revolutionary Road” filmatiserades.

”The Easter Parade” är den första bok av Yates jag läser, trots att jag har haft den ovan nämnda debutromanen stående i hyllan i några år. Ett av skälen till att jag väntat så länge med att läsa någon Yates-bok, trots att de verkar vara exakt i min smak, är att jag fått intrycket av att de är så ångestfyllda att de blir lite svårlästa. Något som inte riktigt stämmer. För trots att ”The Easter Parade” är en rätt mörk historia, så finns det ändå ljuspunkter i mörkret. Däremot är romanen såpass tät att det tog mig ganska lång tid att ta mig igenom den trots sitt ringa omfång. Att läsa Yates kräver att man tar pauser för att boken ska komma till sin rätt.

Yates är väldigt skicklig på att beskriva olika typer av relationer med ganska små medel. Systrarna Grimes är inte så mycket motsatser som två personer med en gemensam bakgrund som alltid behandlats olika av både familj och omgivning. Systerrelationen är en röd tråd boken igenom, en tråd som ibland tunnas ut och smalnar av så mycket att den nästan blir osynlig, men som alltid finns med i bakgrunden. Bokens inledningsmening gör det klart för oss:
”Neither of the Grimes sisters would have a happy life, and looking back it always seemed that the trouble began with their parents’ divorce.”

”The Easter Parade” är en roman som kräver eftertanke. En melankolisk betraktelse över kärlekens och familjebandens betydelse. Ett utmärkt exempel på varför Richard Yates ansågs vara en av den allra bästa amerikanska nittonhundratalsförfattarna.

Richard Yates – The Easter Parade (Vintage Classics, 2008)

4 comments

    1. Nu känner jag ännu starkare att det nog var bra tänkt att börja med The Easter parade, så att jag är lite härdad inför att läsa Revolutionary Road sen.
      Fast det kommer nog dröja ett tag. Jag gillar ju böcker som gör ont, men måste vara på rätt humör för dem.

Kommentera

