Bokrean – hela listan

Jag har lagt märke till att intresset för bokrean varit ovanligt ljumt bland bokbloggarna i år. För några år sen skrevs det otaliga inlägg om rean och postades bilder på bokpaket och inköpslistor åt både höger och vänster. Jag kan förstå tröttheten på likriktat utbud och trötta klassikerpaket, samt det tråkiga i att helt nya bästsäljare från förra året redan hamnat i reabacken. Själv går jag inte runt och hoppas på att rean ska försvinna helt, men jag skulle inte ha något emot om den återgick till att handla mer om att sälja ut restlager och udda titlar och mindre om att vara ett jippo för kommersiell litteratur.

Anyways, i fredags fick jag hem de sista av de förhandsbeställda reaböckerna och kan således presentera hela listan:

Serier:
Grant Morrison m.fl – The Filth
Mike Mignola – Hellboy 9: The Wild Hunt
Paul Hornschemeier – Mother, Come Home
Todd Dezago m.fl – The Perhapanauts: First Blood
Rob Rger m.fl – Emily the Strange: Lost, Dark & Bored
Matthew Forsythe – Ojingogo

Pockets:
Sarah Hall – The Electric Michelangelo
Tim Etchells – The Broken World
Paul Auster – Leviathan
Walter M. Miller Jr – A Canticle for Leibowitz
Jim Butcher – Fool Moon
H.P Lovecraft – Anteckningsbok
Stacia Kane – Unholy Ghosts

I år satsade jag enbart på bokreashopping hos nätbokhandlarna, av såväl bekvämlighet som snålhet. Jag har aldrig gillat den panikartade stämning som bokrean orsakat i de fysiska butikerna, så är mycket nöjd med detta beslut.

En liten utvärdering:

Från Adlibris beställde jag 7 böcker, varav 2 försvann ur beställningen innan den packats. Priserna var genomgående låga och böckerna kom fram i tid.

Från cdon.com beställde jag 5 böcker och jag fick allt jag beställt. Priserna var något högre än hos de andra bokhandlarna (inga 19 kr-pockets tyvärr), men det fanns en hel del unika titlar i lager. Böckerna kom fram i tid.

Från Bokus beställde jag 5 böcker, varav 2 gick ur lager. Ett ganska stort bortfall. Priserna var mycket låga, men böckerna kom fram en dag efter de andra.

Jag måste nog säga att cdon.com avgick som vinnare när det gällde årets rea för mig. Mycket för att deras rea innehöll unika titlar (Hellboy!) och för att jag faktiskt fick alla böcker jag beställde. Att böckerna sen var lite dyrare än hos de andra bokhandlarna kan jag ta, det var ju fortfarande oerhört billigt.

Nu lovar jag att inte blogga mer om bokrean förrän nästa år. Om jag inte går förbi sf-bokhandelns rea i veckan förstås …

6 comments

    1. Serendipity-reashopping! :) Det tror jag starkt på, då slipper man de där böckerna som man egentligen inte är så sugen på men som man köper ändå bara för att de är så billiga.

    1. Nu blev jag oerhört sugen på att gå till Myrorna och kolla in bokutbudet … Jag skippade bokrean förra året pga totalt ointresse, men i år kände jag mig av någon anledning mycket mer sugen. Kanske var det därför jag köpte fler böcker än jag trodde att jag skulle göra.

  1. Jag beställde från Bokus och Adlibris, båda paketen kom på samma dag och av 10 böcker från Bokus föll bara en bort. Så jag är ganska nöjd.

    1. Skönt! Jag är ganska van vid att många av böckerna faller bort innan paketen kommer fram när det gäller just rean. I år lade jag alla beställningarna innan mailen gått ut om rean dock, så jag kan inte låta bli att fundera lite över hur få ex det egentligen fanns av de böcker som försvann ur beställningarna …

Kommentera

