En förolämpning av fansen

Det är sällan jag läser böcker som är så usla att jag blir förbannad. Kanske för att jag är ganska säker på min egen smak, kanske för att jag undviker sånt jag tror att jag kommer att ogilla. Men oavsett orsak så träffar jag då och då på en bok som är så vedervärdig att jag känner att det är min plikt att varna allmänheten för den. ”The Sookie Stackhouse Companion” av Charlaine Harris hör till denna kategori.

Den här boken utlovar, förutom en novell featuring Sookie, mängder av exklusivt material. Intervjuer, kartor och en närmare titt på Harris övernaturliga varelser. Synd bara då att allt material i boken förutom novellen är totalt skräp.

En hel sektion av boken går åt till att återberätta de Sookie-böcker som har gått ut och kalla det ”timelines”. Och det är inte ens Charlaine Harris som gör det, utan någon som heter Victoria Koski. När jag kom till denna del av boken blev jag ganska konfunderad. För vem är den här boken egentligen tänkt? Alla som gillar Sookie har ju redan läst alla böckerna om henne och torde vara helt ointresserade av en tråkig sammanfattning. De läsare som möjligtvis har några böcker kvar i bokserien vill väl inte heller läsa sammanfattningen innan de läser själva böckerna i sig? Och de som aldrig läst en Sookie-bok skulle väl för det första inte köpa den här boken och för det andra inte vilja bli tokspoilade?

Ett annat inslag i boken som jag ställer mig helt frågande inför är de s.k ”hemliga” konversationerna mellan Eric och Bill. Återigen består materialet av upprepningar av saker som hänt i bokserien (och som där beskrivs på ett mycket bättre sätt än de här platta och ganska pinsamma dialogerna).
När jag kom till den sektion som innehåller ”Bon temps-inspirerade” recept så övergick jag från att vara konfunderad till att bli heligt förbannad. Jag tycker att själv att Sookie-böckerna är underhållande, men är inget stort fan. Hade jag varit det hade jag känt mig förolämpad. För det Charlaine Harris har gjort (eller snarare inte gjort, utan bara satt sitt namn på) med ”The Sookie Stackhouse Companion” är att spotta sina fans i ansiktet. Det här får mig att undra lite över Charlaine Harris omdöme. En författare som ger ut flera böcker om året borde väl ha tillräckligt med pengar för att slippa ta till den här typen av billiga tricks för att fylla på plånboken?

”The Sookie Stackhouse Companion” är inte bara en usel bok, den är närmast ett skämt. En över 400 sidor lång förolämpning av Sookies trogna fans. Jag skulle inte rekommendera någon att läsa den här boken utom möjligtvis i avskräckande syfte i stil med: ”Hur du gör för att framstå som en riktigt girig och samvetslös författare”.

Charlaine Harris m.fl – The Sookie Stackhouse Companion (Ace Books, 2011)

15 comments

        1. Det känns lite trist att Charlaine Harris inte verkar ha några betänkligheter alls när det gäller att vattna ur varumärket Sookie med den här typen av böcker. Jag är mest glad att jag inte har betalat för boken, då hade jag nog blivit ännu argare.

  1. Jag läste bara novellen, sen bläddrade jag. bläddrade och tänkte ‘vad i helvete är det här?’ för jag är ett fan. Det är som julafton och födelsedag samtidigt när det kommer en ny sookie-bok, tills nu då.

    1. Novellen är ju rätt bra men absolut inte värd att köpa hela boken för. hade hon inte bara kunnat ta med den som en inlaga till pocketutgåvan av ”Dead Reckoning” eller så?
      Jag är inget jättestort fan, men jag gillar ändå Sookie. Och den här boken kändes bara … ovärdig.

  2. Blä! Då tänker jag inte lägga min energi på den. Förstår inte varför CH (och tydligen andra författare) har sådant behov av att skriva extramaterial om Sookie. Räcker det inte med böckerna i sig? Snacka om att förstöra en älsklingsserie!

    1. Den är verkligen inte värd någon energi als. Novellen kan man säkert få tag på ändå och resten av boken är så fruktansvärt usel att den inte är värd att läsa alls. Ja, det är så himla synd på en bra bokserie!

  3. Med tanke på att Harris har 3-4 bokserier rullande ute på marknaden och borde få in en del pengar från True Blood så känns det inte direkt som att hon är barskrapad och därför måste locka läsarna att köpa onödiga böcker av henne.

    Har hört att ”The Hunger Games Companion”, ej av Suzanne Collins, också är riktigt, riktigt dålig. Den har visst ett helt kapitel som detaljerat beskriver vissa historiska tortyrmetoder – och återkopplar knappt alls till böckerna.

    1. Precis. Det känns inte direkt som att det borde gå någon nöd på Harris ekonomiskt, men ändå har hon gått med på att den här boken publicerades. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon som tycker att innehållet är bra, det känns som att det enbart handlar om att pressa pengar ur fansen.
      Tack för ännu ett tips på en bok att undvika. Känns som att man bör hålla sig borta från de flesta titlar med ordet ”companion” i faktiskt.

  4. Håller med om allt, det är en fullkomligt vedervärdig bok som enbart kan finnas för att CH vill mjölka så mycket ur karaktären Sookie som möjligt innan serien är färdigskriven.

    När det gäller companion-böcker i största allmänhet så brukar jag också undvika dem. Kan bara komma på ett exempel där jag haft nytta av en sådan och det är den som hör till Diana Gabaldons monstertjocka outlanderserie. För att slippa läsa om böckerna hela tiden när det kommer en ny har den varit en livräddare 8med personregister och allt vad det är), tyvärr täcker den bara en bit in i serien och jag önskar mig faktiskt en för den senare delen också

    1. Det som är mest synd i sammanhanget är att jag faktiskt gillade novellen. Jag tyckte att det var kul att få läsa lite mer om shifters och weres, att få hänga med Sams familj. Det är absolut inte värt att köpa boken bara för att läsa den novellen, men det är lite synd att den används för att kränga den här sörjan istället för att dyka upp som extramaterial någonstans.

      Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att läsa en WoT-companion av exakt samma skäl som du beskriver ovan; för att slippa läsa om hela bokserien. Fast samtidigt så brukar det finnas ganska bra beskrivningar och listor på wikis helt gratis, så jag brukar hålla mig till det.

Kommentera

