Februarihåglösheten

Det är något med februari som tar död på lusten att blogga. Snön vräker ner, förkylningarna avlöser varandra och inte ens den stundande bokrean känns särskilt rolig att skriva om. Februari verkar vara håglöshetens månad. Bristen på blogginlägg är skriande inte bara här, utan i flera av favoritbloggarna. Som om vi alla gått in i en kollektiv bloggtorka och i vissa fall även lästorka.
Förra året bloggade jag nästan ingenting under februari och mars. Februarihåglösheten tog över helt och höll i sig en bra bit in på våren. I år ska jag göra allt för att undvika en liknande situation, men sanningen är att blogginspirationen för tillfället känns väldigt låg. Oroväckande låg, till och med.

För att stävja vintertristessen och vänta ut en efterhängsen förkylning så tillbringar jag för tillfället det mesta av min fritid med att spela om Mass Effect 2 (eftersom 3:an kommer ut om några veckor) och knarka tv-serier (för tillfället ”Sons of Anarchy”). Samt att tvinga mig själv att skriva några recensioner här då och då, även om det tar emot.
Jag tänker att det bara gäller att bita ihop och stå ut i några veckor sen, så kommer det att vända. Lusten kommer att komma tillbaka, förr eller senare. Eller?

Hur gör ni för att överleva februari? Och hur gör i för att få era eventuella bloggar att överleva när inspirationen är noll?

22 comments

  1. Mm, förstår verkligen vad du menar. Fast för mig är det lite tvärtom, eftersom jag just känner att jag har fått mitt liv tillbaka efter att vi har lämnat i korret. Så nu känner jag mig sugen på att blogga igen, hehe.

    1. Skönt att någon har lite bloggsug! :)
      Jag tror att det är rätt vanligt, för att inte säga helt normalt, med bloggsvackor. Fast tråkigt känns det ju oavsett skäl. Speciellt när bloggandet vanligtvis känns roligt och plötsligt börjar kännas mer som en plikt.

  2. Jag har ett tips: Lägga alla ”måsteböcker” som recex, böcker som man inte har lånetid kvar på och läsutmaningar ligga och bara läsa sådant som man verkligen, verkligen har längtat efter. Jag har haft Dan Simmons Children of the Night liggande på sängbordet i flera månader men nu behövde jag riktig lustläsning så nu har jag tagit mig an den och den lyste verkligen upp februari.

    Annars brukar jag bli glad av att gå in på SMHI:s hemsida på 10-dygnsprognosen och se att solen går upp fem minuter tidigare och ner fem minuter senare varenda dag. Det är snart vår :)

    Bloggtorka har jag också haft lite då och då, när det slår till brukar jag låta bloggen vara i några dagar utan att känna press på att blogga. Så är det roligare att blogga igen när man känner för det.

    Krya på dig :)

    1. Jag har faktiskt läst ganska många ”måsteböcker” dvs recex den senaste månaden utan problem. Men däremot har jag ju fortfarande inte skrivit om dem …
      Jag känner på mig att jag skulle behöva blogga om något helt annat för att släppa stresstankarna kring alla böcker jag borde recensera. Om jag plötsligt börjar skriva om nagellacksnyanser eller kommande Avengers-filmen så vet ni varför. ;)

  3. När bloggen känns mer meningslös än vanligt skriver jag helt enkelt inga inlägg. Men hur många säsonger av SoA har du sett? Jag såg nyligen klart trean, fantastisk serie. När de skulle bege sig av till Belfast och sådant tänkte jag att det skulle bli lite tråkigt men det var ju riktigt bra.

    1. Jag har funderat på att ta en bloggpaus, men förra vintern var det så oerhört svårt att komma igång igen efter pausen. Så jag bloggar nog hellre lite på sparlåga än att ta en paus helt. Även om det kanske kommer handla om helt andra saker än böcker…
      Jag är på säsong två. Mycket bra serie, men blir ibland less på att alla karaktärer är så otroligt impulsiva. Det kompenseras iofs av den helt igenom fantastiska Gemma som verkligen ÄGER den här säsongen.

      1. Impulisivitet uppfattar jag i och för sig som ett drag som inte bara underlättar för en att slå in på den kriminella banan, utan som även underblåses av den kriminella miljön.
        Gemma konkurrerar ju nästan om huvudrollen.

        1. Jo, sant. Men ibland börjar jag undra hur det kan komma sig att inte hela SAMCRO sitter inne på livstid, med tanke på hur ofta de klantar sig … The devil’s luck, kanske?

  4. Jag skriver enstaka och trista inlägg om hur lite jag läser… Men snart har jag faktiskt läst ut Joe Hill! :-) Och blivit lite kär i honom, han skriver riktigt, riktigt bra. Men mest av allt ser jag fram emot det han k o m m e r skriva i framtiden om han fortsätter att utvecklas i den takt han hittills gjort.

    Knarkar teveserier gör även jag. Svischade igenom flera säsonger av Buffy på rekordtid och funderar nu på att återigen ge mig på Doctor Who.

    1. Det är ju svårt att hitta något annat att blogga om när man inte läser. Om man har en bokblogg, menar jag. Men å andra sidan är det ju inte bra att läsa för mycket, det är ju mycket på grund av mina högar med lästa böcker som jag har tappat sugen.
      Jag har bara läst En hjärtformad ask av Joe Hill, men gillade den starkt. Tänker då och då att jag verkligen måste läser mer av honom, men så tycks det aldrig bli av.

  5. Skönt att man inte är ensam om att känna sig urless på det mesta just nu, bloggandet inberäknat. Så fort det blev februari sjönk orken och inspirationen till noll. Undrar om det har med ljuset att göra? Istället har jag ägnat mig åt att läsa andras bloggar och kommentera tills man känner sig mer upplivad.

    1. Vi verkar vara rätt många som lider av det här. Nästan så att jag också börjar undra om det har med ljuset att göra. Eller kylan? eller kanske någon årlig februariförbannelse? Tråkigt är det i vilket fall och jag hoppas att vi båda återhämtar oss snart!

  6. Vi körde slut oss i december och hade bloggtorka i januari. För att kickstarta nu så tog vi in en ”special guest star” som ska blogga en månad. DET rekommenderas! Superkul att ha någon annorlunda touch på bloggen ett tag.

    Just nu läser jag BioShock och den var mycket bättre än jag trodde (fast jag inte spelat klart ettan ännu). Ser fram emot att få skriva om hur böcker som egentligen är dåliga kan ge en så mycket tillfredställelse. Men bara om de är korta. Har dessutom fått hem tre bokpaket från Amazon igår (Tad Williams bla) så jag kommer ha massor att skriva om snart.

    Sitter även och filar på ett inlägg om hur mycket jag HATAR R.R. Martin. Det du!

    1. Jag tänker ibland att jag borde våga mig på någon bok som baseras på en spelfranchise, bara för att prova. Mina fördomar säger mig att den typen av böcker är riktigt illa skrivna, men jag har ingen aning faktiskt. Har bara läst några Mass Effect-comics, så det känns som en genre som helt klart behöver utforskas. For science!

      Haha, jag ser fram emot din GRRM-sågning! Kanske får jag kriga lite i kommentarsfältet då och försvara den gamle snuskgubben. ;)

  7. Jag vet inte, jag läser massor just nu, men vill inte skriva alls (fast idag lustmördade jag Elly Grifiths lite (haha, skrev ”lustnördade” först och det gjorde jag också)). Lusten kommer nog tillbaka med ljuset tror jag.
    Skulle vi inte kunna försöka få till en filmkväll? Var det inte Sussi som hade ett bra förslag på varulvsfilm?

    1. Oh, lustmord av Elly Griffiths? Måste läsa!
      Lustnörda är för övrigt ett väldigt bra ord. Det sysslar jag med ungefär varje dag, skulle jag vilja påstå. :)

      Filmkväll tror jag på!

  8. Jag låter min blogg förfalla och satsar i stället på att åka snowboard, dricka varm choklad och fira alla hjärtans dag/min födelsedag. Plus flytt till ny lägenhet i år!

    Januari/februari ligger högt upp på listan över mina favoritmånader, faktiskt. Är jag håglös när det kommer till bloggandet… tja, då är det bara för att livet kommer i vägen ^_^

  9. Jag är numera så van vid den håglöshet som infaller i februari att jag försöker förekomma den genom att resa bort till ljuset en månad i November. Att du spelar vet jag ju och det kan alltid vara en bra bot, också mot tröttheten i mörkret. Annars tycker jag filosofi passar bra i det nordliga mörkret. Jag kan rekommendera 2 böcker som jag återkommer till många gånger, och som är välskrivna för den icke initierade. ”Amerika” av Jean Baudrillard (en fransk filosof – postmodernismens huvudgud – som reser genom USA i en bil, fantastisk betraktelse) och ”Lågan av ett ljus” av Gaston Bachelard (en otroligt fängslande filosofi, om de poetiska föreställningarna knutna till ”elden”).

    Må väl i mörkret!

    1. Jag brukar aldrig ha några problem med november, men just februari… Det är något med den månaden som bara suger energin ur mig. Varje år. Jag får se fram emot resa i april istället, det är nästan lika uppiggande som att spela faktiskt. :)
      Tack och detsamma!

Kommentera

