It has begun …

… bokrean 2012, alltså. Eller snarare har nätbokhandlarna öppnat för förhandsbokningar nu.
Jag handlade inte en enda bok på förra årets rea, då läslusten låg på ungefär noll. I år har jag bestämt mig för att strunta högaktningsfullt i alla tråkiga bokreautgåvor, klassikerpaket och inbundna böcker till pocketpris och istället köpa sånt jag helst vill läsa. Vilket innebär att jag i princip enbart har förhandsbokat engelska pockets (övervägande fantastik) och graphic novels. Det lär försvinna en del titlar ur beställningarna innan de hinner skickas (det gör det alltid), så jag gör inga listor nu. Ni får se om några veckor istället.

Har ni förhandsbokat några reaböcker eller föredrar ni att köpa i butik? Eller vägrar ni kanske bokrean helt och hållet?

14 comments

  1. Heh, sitter och går igenom de engelska pocketböckerna just nu. =) Blir nog en hel del förhandsbokningar (är uppe i 16 böcker än så länge)…

  2. Jag föredrar egentligen att handla reaböcker i en fysisk butik men eftersom det oftast är billigare på nätet så gör jag de flesta av mina fynd där. I år har jag förhandsbokat ”Cirkus Pilo” av Will Elliott, ”Hjälten” av Dean Koontz och ”Emily the Strange: Lost, Dark and Boring”.

    1. Jag tycker att det brukar bli så stressigt och svettigt i de fysiska butikerna så jag föredrar helt klart att beställa reaböckerna på nätet.
      ”Cirkus Pilo” läste jag för några år sen. Mycket creepy! Särskilt om man som jag tycker att clowner är väldigt otäcka i allmänhet.

  3. Kollat igenom några hemsidor och känner mig ganska melankolisk. Besviken, kanske.
    Hoppas böcker jag hållit span på dyker upp med ett nytt, lägre pris. Annars vet jag inte, Amazon.co.uk?

    Kul att du hittat en massa iallafall! :)

    1. Det är ju väldigt mycket samma böcker överallt, som vanligt. Tråkigt. Just därför jag koncentrerar mig på sånt jag läser vanligtvis, som engelska pockets för en tjuga styck. Förut köpte jag en del inbundet på bokrean, men eftersom jag egentligen gillar pocketformatet mer så har jag helt slutat med det.

  4. Jag kommer inte att köpa så mycket reaböcker i år då det finns en hel del nyutkommer (inbundet = dyrt) som jag vill ha.

    1. Jag skulle också lätt prioritera nyutkommet framför reaböcker. De flesta böcker jag har beställt var iofs väldigt billiga, så det kommer nog inte bli så dyrt ändå.

  5. Hmmm.. För mig är nyinköpta böcker som mjölk ungefär – läser jag inte dem inom någon månad så tenderar de att hamna i hyllan/stugan och glöms sedan bort. De böcker som jag verkligen vill läsa finns ju inte på rean! Sedan ogillar jag ett begränsat urval – jag känner mig styrd. Jag vill välja fritt! Så jag vägrar:)

    1. Låter helt vettigt tycker jag. Själv brukar jag kunna köpa på mig ett litet lager och sen läsa i den ordning jag känner för, så att jag alltid har trettiotalet olästa böcker hemma. Ett rätt bra system. Men de böcker jag har som har stått olästa i hyllan i flera år är nästan uteslutande bokreaböcker faktiskt. ;) Så jag har lärt mig av mina misstag och köper i år bara sånt jag verkligen vill ha istället för sånt som jag känner att jag borde köpa.

  6. Det kommer med all säkerhet bli en beställning från rean på nätbokhandeln. Sen får jag se om jag hoppar in på någon fysisk bokhandel efter ett par dagar, när reahetsen har lagt sig hos folket.

    1. Några gånger har jag storfyndat i slutet av bokrean, när alla storsäljarna gått åt och det bara är intressanta böcker kvar. Mycket trevligt! Men i år kommer jag nog bara orka med en enda fysisk rea tror jag; SF-bokhandelns.

Kommentera

