Gotisk höst: From Hell

Whitechapel, London, 1888. Panik spred sig i området när flera prostituerade mördas brutalt. Polisen misslyckades med att fånga mördaren samtidigt som mediabevakningen blev alltmer intensiv när polisen började få mängder av motsägelsefulla tips och brev från personer som utgav sig för att vara mördaren. Pressen kallade mördaren ”Jack the Ripper”, ett namn som hänger kvar än i vår tid. Morden blev aldrig uppklarade.

Alan Moores och Eddie Campbells grafiska roman ”From Hell” publicerades första gången mellan 1991 och 1996. Serien har vunnit mängder med priser och finns numera att läsa i en blytung samlingsutgåva på närmare 600 sidor.
”From Hell” är baserad på konspirationsteorier om Jack the Ripper-morden som pekar på att de utfördes för att dölja förekomsten av en kunglig oäkting. Stephen Knights bok ”Jack the Ripper: the Final Solution” är den bok som främst anges som inspirationskälla, men det hänvisas även till ett stort antal andra böcker i bokens appendix.

Det första som slår en när man läser ”From Hell” är hur otroligt ambitiös serien är. Både Moore och Campbell har lagt ner otroligt mycket tid och omsorg på att få detaljerna rätt, i allt från utseendet på husfasaderna i London vid den här tiden till dialogen. Många kapitel är väldigt ordtunga för att vara en grafisk roman, något som Moore & Campbell också har fått kritik för. Men många läsare, inklusive jag själv, tycker att ordrikedomen tvärtom går hand i hand med bokens episka anslag och proportioner.
Även Campbells illustrationer imponerar. De är svartvita och detaljerade och flyter då och då (speciellt när de beskriver morden) ut i expressionistiska avsnitt som både är vackra och fruktansvärda.

I ”From Hell” är Jack the Ripper i själva verket den mycket respektable Sir William Gull, läkare till drottningen själv. Gull är dessutom en högt rankad medlem av frimurarorden, något som får stor betydelse i boken. Ju fler mord Gull begår desto mer övertygad blir han om att morden är en del av en komplicerad frimurarritual, sanktionerad av den mystiske gudomen Jahbulon som Gull ser en vision. Gulls tilltagande galenskap är intressant att följa, inte minst för att det visas tecken på att han kanske inte enbart är galen. Under morden får Gull exempelvis glimtar av ett framtida London.
Även här ser vi alltså ett exempel på den gotiska ambivalensen, där verklighet och övernaturlighet balanserar som på en knivsudd. Vi läsare får göra vår egen tolkning av vad som händer och varför. Eller för att citera prologen, där mediet Mr Lees avslöjar att han egentligen inte äger några paranormala krafter: ”I made it all up, and it came true anyway. That’s the funny part.”

För den som är intresserad av viktoriana i allmänhet och Jack the Ripper i synnerhet (Helena, jag tittar på dig!) borde ”From Hell” vara obligatorisk läsning. Just omsorgen om alla detaljer gör det till en omistlig bok för viktorianaälskaren. Om du har råkat se den ganska usla filmastiseringen från 2001 (med bl.a. Johhny Depp och Ian Holm) och blivit avskräckt så kan jag lova att boken är oändligt mycket bättre.

Alan Moore & Eddie Campbell – From Hell (Top Shelf, 2011)

3 kommentarer

  1. Den är bra. Har du läst ”The Fearmachine” med John Constantine? (ursprungligen publicerad i tidningen Hellblazer). Där handlar det också om frimurarkonspirationer där man mördar rituellt för att … ja, du får se.

    1. Jag har läst en del Hellblazer, men inte alls så mycket som jag hade önskat. ”The Fearmachine” låter verkligen som något jag borde läsa dock, kan tänka mig att Constantine i kombination med frimurarkonspirationer inte kan bli annat än awesome. ;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s