Ens egen vikt i böcker

Vissa saker kan få en att ifrågasätta det där lätt maniska samlandet av böcker som en håller på med. Som att tvingas flytta flera bokhyllor för att fast bredbandsnät ska installeras. Särskilt då bokhyllorna som flyttas innehåller de i särklass tyngsta böckerna i hemmet; fantasytegelstenarna, facklitteraturen, seriealbumen och makens alla svintunga och glansiga kokböcker.

Inte för att det här får mig att börja tänka i så hemska banor som köpstopp. Men lite börjar jag fundera över hur många kilo böcker det egentligen ryms i bokhyllorna och hur många kilo böcker jag köper per år.
Att köpa sin egen kroppsvikt i böcker under ett år borde väl vara helt normalt beteende, eller?

38 comments

  1. Heeeelt normalt.

    (Inte för att jag är rätt person att fråga, hehe. Eller förresten: det är ju precis det jag är!)

    Mitt enda ångestmoment när det gäller mitt monstruösa bokshoppande är att jag inte riktigt läser lika mycket som jag shoppar för tillfället. Men hey, sparar för sämre dagar, stöttar fina små lokala bokhandlar, det är åtminstone inte godis….. Osv.

    1. Sparar inför den kommande apokalypsen dvs när Cthulhu vaknar menar du? ;)

      Det blir liksom lite extra tydligt när man flyttar hela bokhyllor hur otroligt mycket alla ens böcker väger sammanlagt … Ganska mycket mer än man själv väger.

    1. Fast det beror kanske på ens egen vikt också … ;) Men bara bokrea-fynden brukar ju komma upp i en ganska stor procentandel av ens kroppsvikt, så det borde inte vara så svårt att handla sin egen vikt i böcker.

  2. Man inser ju hur tunga böcker är när man tvingas flyttpacka för att byta bostad med mera. Man kan ofta inte packa kartongerna fyllda med endast böcker liksom… ;P Jag förstår min kompis uttryck att ”banta” bokhyllan innan flytt… (men de böckerna ska i och för sig också fraktas…)

    1. Jag vill helst inte ens tänka på att någonsin flytta härifrån och tvingas packa/bära/packa upp alla böckerna… Hu! Sist jag flyttade så köpte jag iofs bokkartonger med förstärkt botten – klart värt pengarna!

      1. Åh, det kan jag tänka mig! Får ha det i åtanke när jag antagligen flyttar till något större sedan när jag är klar med utbildning och har fått jobb i framtiden… Troligast är att jag inte vill bo i liten (men ändå lite större) etta!

        Men man kan ju som sagt fundera över hur många ”Elinor” det bor hemma hos mig i bokform… (;

  3. Med tanke på min nuvarande kurslitteratur, som består av en bok som säkerligen väger en stor andel procent av min kroppsvikt, så borde det vara tillåtet att till och med köpa fler! Eller helt enkelt börja göra en grej av att äta choklad när man läser och låta kilona frodas med böckerna..

    1. Kurslitteratur brukar vara värst. Sådär tunga så att det liksom är en plåga för handlederna att försöka hålla dem uppe.
      Tja, varför inte? Ju mer choklad desto mer böcker kan man köpa tänker jag … :)

    1. Jag måste bara inflika att det här är en ganska klok och relevant fråga… Jag bor i hyreshus och endast över tvättstugan, men hur mycket håller golvet för? Det är en bra fråga! (;

      1. Jag hoppas verkligen att alla lägenheter är konstruerade för att ha välfyllda bokhyllor i varje rum. Annars tycker jag synd om mina grannar under med tanke på hur många kilo böcker som väntar ovanför deras huvuden som en dödsfälla …

  4. Det beror väl på hur mycket man väger?
    Se upp bara så du inte får en hylla över dig, vi behöver lite sköna recensioner nu när rysskölden ska svepa nationen.

    1. Jag försöker packa bokhyllorna jämnt så att de ska stå stadigt, hoppas att det minskar risken för death by bokhylla. Men å andra sidan så misstänker jag att jag inte skulle överleva särskilt länge om en arg poltergeist flyttade in och började kasta böcker omkring sig.

          1. Jamen förstås, hjärnsläpp på mig, haha.
            Då behöver jag inte oroa mig för att min favoritbloggare lever i en potentiell dödsfälla då :)

  5. Nu anar jag att du skapat en ny trend, Anna, där alla bokbloggare inte bara berättar om sina bokinköp utan också hur mycket man själv väger.

    Jag väger cirka 100 pannor. Vad väger ni andra? =)

    1. Inte bara det, alla bokbloggare kommer också börja hetsäta för att kunna köpa fler böcker! Eller njae.
      Men det känns lite märkligt att bli påmind om hur många kilo böcker som jag förvarar i mitt hem. Ett gott skäl att gå över till e-böcker, kanske? ;)

  6. Fullkomligt normalt! Man får lösa det där med att aldrig någonsin flytta eller också hyra in flyttgubbar så man ens slipper tänka på att flytta böckerna men annars låter det helt utmärkt tycker jag :)

    1. Haha, ja jag har tänkt att om jag ska flytta någon gång så är det flyttgubbar som gäller. Förutom ohemula mängder böcker så har vi även ett svintungt piano nämligen, som jag gärna skulle slippa bära … :

  7. Jag tycker det låter som ett helt normalt mått för bokköp ja! Och det måste ju samtidigt betyda att e-böckerna inte räknas till bokinköpen, right?

Kommentera

